För att funktionen du försöker använda ska fungera korrekt behöver du uppdatera ditt samtycke. Du kan alltid ändra dig genom att klicka på Cookieinställningar i sidfoten.

podcast news play företagaren I media förmån faq
Nyheter

Torbjörn gick tillbaka till rötterna och blev Årets Företagare i Kramfors

Publicerad 25 feb 2022
Torbjörn Ullsten var bara 21 år när han tog över familjeföretaget Mjälloms Tunnbröd. 30 år senare är han Årets företagare i Kramfors. – Utmärkelsen betyder otroligt mycket för mig. Vi har varit nära att gå under men kämpat oss tillbaka och nu går det bättre än någonsin, säger han.

Torbjörn Ullsten växte praktiskt taget upp i värmen från tunnbrödsbageriets ugnar. Familjeföretaget hamnade i en svår sits när pappa Ivan som ledde företaget fick en stroke, och Torbjörn 1992 kastades in i den verkliga hetluften.

30 år senare är företaget, med 18 anställda i verksamheten i Ullånger, landets näst största producent av hårt tunnbröd. Det bakas som aldrig förr, nya affärsidéer har rönt framgång och med ett starkt 2021 i bagaget är optimismen stor.

– Vi hade ett rekordår i fjol med en omsättning på 30 miljoner kronor och god lönsamhet med våra mått mätt. 2013 när vi hade gjort stora investeringar och hade flera år med dålig utveckling höll vi på att gå under, så att få uppleva detta är verkligen fantastiskt, säger Torbjörn.

Det som vände den nedåtgående kurvan, var en högst medveten strategi att gå tillbaka till företagets rötter. Varumärket och identiteten hade tappat kraft och glans, och en stor insats på området design förde in ny energi i företaget.

– Jag brukar säga att vi hittade den röda tråden igen. Vi lyfte på ett tydligare sätt fram min farmor Rut som 21 år gammal startade bageriet 1923 med sparade pengar och ett lån på tusen kronor. Med en ny logga och nya förpackningar som på ett bättre sätt visade vår historia och vad vi står för började försäljningen öka, säger Torbjörn.

Obemannad butik

Mjälloms Tunnbröd har sedan byggt en restaurang och en delikatessbutik där deras tunnbröd självklart är mittpunkten. Här har en spännande utveckling skett där företaget förädlat produkten och till exempel adderat olika röror på brödet. Butiken är tidvis obemannad och kunderna scannar själva sina varor, helt i linje med modern digital teknik.

– Restaurangen och butiken har 50 000 besökare om året och denna del av verksamheten står för 20 procent av omsättningen, samt att den också är väldigt viktig för vårt varumärke, säger Torbjörn som smider planer för fortsatt expansion av Mjälloms Tunnbröd som ett besöksmål.

Till saken hör att Torbjörn även har tre år bakom sig som ordförande i bolaget Höga Kusten Turism som arbetar för att stärka besöksnäringen i regionen. För honom är det självklart att en destination ofta kopplas samman med de smaker som hör ihop med området.

– När Höga Kusten visar upp sig på mässor och liknande bjuds det ofta på våra lokalt producerade produkter, där har även tunnbrödet från Mjällom varit med. Många av dem som stannar till vid butiken och restaurangen är utländska turister som uppskattar vårt tunnbröd vilket är positivt för destinationen, säger Torbjörn.

Årets Företagare

Att Torbjörn i år firar utmärkelsen Årets Företagare Kramfors är enligt honom själv en väldigt rolig händelse och en bekräftelse på att många års hårt arbete uppmärksammas och uppskattas av andra. Sannolikt kommer detta ändå att överskuggas av Mjällom Tunnbröds firande under 2023. Då fyller nämligen företaget 100 år.

Text: Anders Lövgren

Fler nyheter från Företagarna