headphones newspaper video-player

Cykelprojekt på Hallstaberget blir verklighet!

Planerna på att bygga upp en anläggning för downhill och crosscountrycykling tog nyligen ett stort steg mot att förverkligas. Tack vare ett bra samarbete mellan näringsliv, föreningsliv och kommun samt engagerade eldsjälar föll finansieringen av projektet nyligen på plats och förberedelserna för det första spadtaget på Hallstaberget pågår för fullt.
Publicerad 26 feb 2021
Hallstaberget

I höstas besökte en delegation Sollefteåbor på studiebesök Järvsö för att lära sig hur Hälsingekommunen har gjort för att ta tillvara på det växande intresset för cykling i olika former. Resan mynnade i ut i att Företagarna Sollefteå tog täten i att kolla upp förutsättningarna för en liknande utveckling i Sollefteå.

– Vi kunde konstatera att det finns stor potential att bygga upp något som skulle passa cykelintresserade på många nivåer och samtidigt bidra till att förlänga säsongen för besöksnäringen i kommunen, säger Magnus Lidström som har varit med och tagit fram planerna för bygget.

– Tanken är att bygga banor och infrastruktur som passar både både nybörjare och mer avancerade åkare. Framför allt vill vi bygga upp något som passar hela familjen så planen är att bygga tre downhillbanor, leder för crosscountrycykling och en skillzarena, alltså en slags teknikbana framför allt för barn. Att bygga banor för cykling kräver dock finansiering. Lyckligtvis visade det sig att det finns många företag som kunde tänka sig att gå in som sponsorer. Under senhösten lyckades Företagarna Sollefteå säkra över 500 000 kronor i sponsring, dels i form av pengar men även tid och material. Förhoppningen var därefter att Sollefteå kommun skulle kunna gå in med det dubbla i projektet, något som föll på plats i mitten på februari.

– Vi presenterade våra planer och den 16 februari fick vi det otroligt glädjande beskedet att kommunen går in med en miljon kronor i cykelprojektet. Det innebär att vi med råge har finansiering och kanske kan hinna klart med mer än vi först hade tänkt redan i år, säger Magnus.

– Det här är en satsning som näringslivet prioriterat och som man verkligen tror kommer att leda till en stark utveckling för besöksnäringen. När näringslivet går samman och så tydligt visar att de tror på en satsning genom att själva vara med och finansiera den så vill vi också göra det till verklighet, säger Johan Andersson, Kommunstyrelsens ordförande.

Kommunen kommer under det första året att gå in med en miljon kronor.

- Det är i vanliga fall en mycket stor satsning för oss som kommun men vi har fått statliga medel för att utveckla näringslivet. Eftersom det är en satsning som näringslivet själva tror på har vi också valt att nyttja de statliga medlen för att göra det här till verklighet, säger Johan Andersson.

Framgångsfaktorn i projektet tror Magnus är det nära samarbete som har byggts upp mellan näringsliv, kommun och föreningsliv.

– Det har hela tiden funnits en tydlig ambition om att det här är något vi genomför tillsammans. Företagarna Sollefteå är med och driver projektet eftersom vi ser bra möjligheter för näringslivet men tanken är att kommun, företag och föreningar ska sköta underhåll, drift och utveckling. När första spadtaget kan tas beror på hur länge snön ligger kvar. Målet är att ha de första banorna på plats redan till midsommar i år.

Taggar
Fler nyheter från Företagarna

Småföretagare tar över när Findus ger upp

Efter 20 år tillsammans på Findus blev Bengt Gunnarsson och Göran Claesson av med jobbet. Nedläggningen av det anrika företaget var oväntad. Men slutet på anställningen blev början till egen verksamhet. Nu satsar de på närodlad frukt och grönt i nordvästra Skåne.

Granskning: Regelbörda

Det borde vara lätt att göra rätt men regelbördan är fortfarande en av de största utmaningarna för landets företagare. Hotellägare Thérèse Liljeqvist en av dem.

Korttidsstöd öppet för ansökan

Ansökan om stöd till korttidsarbete är sedan den 29 mars öppen igen. Företagarna tagit fram ett verktyg så att du kan räkna ut korttidsstöd per anställd.

Guide: Våga ta steget!

Pandemin fick Jokkmokks världsberömda marknad att växla från folkmyller till webbhandel. Det visar hur det digitala klivet kan rädda såväl företag som 416-åriga traditioner.

Plötsligt var ”Nowhere” överallt

Dryck som ändrar samhällets inställning till alkohol i en unik restaurangupplevelse i skogen. Det är eventet som nominerats till ett prestigefyllt pris. Fast egentligen handlar ...

Mer från hela Sverige


Coronakrisen


Krönikor