podcast news play företagaren I media förmån faq

Transportföretagare om drivmedelspriserna: "Vi är hårt drabbade"

Drivmedelspriserna har skenat det senaste halvåret och nu varnar företagare för att kostnaderna börjar nå ohållbara nivåer. Transportföretagaren Per i Trosa kommun är en av dem som drabbats.
Publicerad 4 maj 2022

De svenska drivmedelspriserna har ökat i alarmerande takt det senaste halvåret. Drivmedelspriserna i Sverige har länge hört till de högsta i världen på grund av internationellt sett höga skatter på bränsle och koldioxid. Sedan årsskiftet har priserna emellertid skenat till följd av utökad reduktionsplikt och Rysslands invasion av Ukraina och nu varnar företagare för att kostnaderna för drivmedel börjar bli ohållbara.

Handlar om miljonbelopp

En av de tusentals företagare som drabbas av de kraftiga kostnadsökningarna är Pär Åkerberg i Trosa kommun. Han driver företaget Åkerbergs Trafik, ett familjeföretag i tredje generation med ett 80-tal anställda. Verksamheten omfattar både busstrafik, taxitrafik, lastbilstransporter och entreprenadarbeten.
- Vi och många andra i branschen drabbas hårt. I många fall sitter man fast i avtal som inte ger utrymme för att kompensera de ökade drivmedelskostnaderna. För oss handlar det om miljonbelopp, säger Pär Åkerberg.

Pär betonar att inte ens de företag som avtalat om särskild kompensation för högre drivmedelskostnader är förskonade från effekterna av den hastiga kostnadsökningen. Sådan kompensation utbetalas retroaktivt, oftast i slutet året. Företagare kan därför tvingas ligga ute med stora summor i upp till 14 månader, vilket kan orsaka likviditets- och kassaflödesproblem även för ekonomiskt sunda och solventa företag.

Inte imponerad av regeringen

Regeringen har presenterat ett åtgärdspaket för att mildra effekterna av de höga drivmedelskostnaderna. Det handlar om pausad reduktionsplikt, pausad BNP-indexering av bränsleskatten och en sänkning av skatten vid pump med cirka 1,80 kronor per liter för både bensin och diesel. Dessutom ska alla personbilsägare få ett bidrag på 1 000 kronor lagom till valet. Pär imponeras dock inte av regeringens åtgärder.
- Regeringens åtgärder hittills har varit väldigt vaga. De har väldigt liten bäring på min och många företagares situation. På bussidan har vi efter två års pandemi väldigt begränsad efterfrågan, ovanpå det kom först de här höga drivmedelskostnaderna och sedan blev det omöjligt för dem som vill ut och resa att förnya sina pass. Att jag som privatperson får en tusenlapp i augusti är ett väldigt litet plåster på ett rätt stort sår, menar han.

Om Pär är besviken på de politiska åtgärderna från nationellt håll så är han desto mer tacksam för de lokala insatserna från både Trosa och flera andra kommuner där Åkerbergs Trafik är verksamma.
- Som tur är så verkar jag i en bra kommun som är villig att lyssna och sätta sig in i företagares situation. De tittar på möjliga lösningar och kompensationer. På många håll finns en vilja att stötta företagen och underlätta för oss att gå runt, säger Pär.

Företagarna är samhällsbärare

Bussresor är ett av de större benen i Åkerbergs Trafiks verksamhet. Idrottsföreningar som ska resa till cuper och turneringar av olika slag är en viktig kundgrupp. Pär Åkerberg spår att många föreningar som en direkt konsekvens av de höga drivmedelskostnaderna kommer få svårt att delta i de idrottsevenemang där de planerat att vara med.

Thomas Byström är regionchef för Företagarna i Stockholm-Mälardalen och menar att det alltför ofta glöms bort att väldigt många företagare är mer än bara arbetsgivare och skattebetalare – de är också samhällsbärare, i bemärkelsen att de fyller samhällskritiska funktioner.
- Utan företagarna och deras verksamheter stannar Sverige. Det är tack vare tusentals företagare i transportsektorn som lärare kommer till jobbet, matvaror når fram till butikshyllor, idrottsföreningar kan ta sig till sina cuper och äldre kan boka sin färdtjänst, säger han.

Under tisdagen släppte Företagarna tillsammans med Swedbank och Sparbankernas Riksförbund Kostnadsrapporten: Hur påverkas småföretagen när allt blir dyrare? I rapporten, som bygger på intervjuer med 2 000 småföretagare, konstateras att åtta av tio småföretag drabbats negativt av generella kostnadsökningar under det senaste året. Mer än var tredje företagare uppger att de drabbats negativt av de höga drivmedelskostnaderna.
- Enligt våra beräkningar har ett åkeri 56 procent högre drivmedelskostnader per månad nu än för ett år sen. Det är nästan omöjligt att spara på kostnader som är en förutsättning för verksamhetens existens, avslutar Thomas Byström.

Fler nyheter från Företagarna

Företagarnyheter från hela Sverige


Lyssna på Företagarpodden

Krönikor från våra politiska experter

Möt tre av Sveriges 500 000 jobbskapare

Företagarna Granskar

Granskning: Regelbörda

Det borde vara lätt att göra rätt men regelbördan är fortfarande en av de största utmaningarna för landets företagare. Hotellägare Thérèse Liljeqvist en av dem.