Hög servicenivå och långvariga relationer banar väg för Årets Företagare Håbo

Skubbet AB är ett transport- och logistikföretag beläget i Bålsta, 45 km nordväst om Stockholm. Vi har pratat med företagets vd tillika Årets Företagare Håbo, Paul Silander som tog över verksamheten 2016.
Företaget startade som ett budbilsåkeri redan 1986 med lättare transporter mellan Bålsta och Stockholm. Namnet, Skubbet är Stockholmsslang och betyder ”att göra ett skubb”- springa ett affärsärende, leverera en vara. Idag är Skubbet AB ett komplett transportsäljande företag med ett antal linjer i egen regi samt ett nätverk av externa åkerier och speditörer som gör att de kan lösa de flesta orter inom Norden och Europa. Affärsidén bygger på att alltid vara tillgängliga, kundnära och ha ett brett utbud av tjänster inom transport och logistik med ambitionen att skapa långvariga relationer.
-Hej Paul, stort grattis till utmärkelsen Årets Företagare Håbo! Vad var det som fick dig att bli företagare?
-Tack! Efter många år som anställd i branschen så fanns det gott om idéer på hur man skulle kunna göra saker på ett bättre och effektivare sätt. Jag såg det som en utmaning som jag ville anta, att förverkliga alla mina idéer!
-Vad är det ni gör på ditt företag som gör att ni sticker ut i jämförelse med andra branschkollegor?
-Vi jobbar långsiktigt med våra kunder och håller en väldigt hög servicenivå det betyder att vi alltid sätter kundens behov i centrum.
-Vi jobbar inte enbart för att få så bra betalt som möjligt av våra kunder utan vi vill gärna vara med och effektivisera våra kunders transporter så det blir både kostnadseffektivt för kunden och dessutom effektivt ur ett miljöperspektiv.
-Vad i ditt företagande gör dig mest stolt?
-Jag är mycket stolt över mitt team och vårt varumärke "Skubbet" Varumärket står för effektivitet, kvalitet & pålitlighet.
- Vilka egenskaper tycker du är viktiga som företagare?
-För mig är det att vara delaktig i det dagliga operativa arbetet. Det är också viktigt att vara lyhörd mot personalen och agera problemlösare.
-Vilka mål är de viktigaste i ditt företagande om du tittar fem år framåt?
-Mitt viktigaste mål för framtiden är att fortsätta erbjuda den fantastiska service till våra kunder som vi gör idag.
-Vi får inte växa och bli alldeles för stor organisation så vi riskerar att tappa det familjära tänket vi har idag både bland personal och kunder.
-Kan du dela med dig av några råd till den som vill vinna Årets Företagare i framtiden?
- Ja absolut! Våga satsa och tro på dina drömmar. Har en idé länge malt i huvudet så ge den en chans! Och till sist men inte minst hantera din personal så som du önskat att din chef hade hanterat dig!