headphones newspaper video-player

Hur ser näringslivsorganisationer på den komplexa bilden av Malmö

16 aug 2019
I gårdagens Sydsvenskan så frågade man näringslivsorganisationer om hur den komplexa bilden av Malmö har påverkat företagens vilja till ny etableringar och investeringar i staden.

Magnus N:son Engelbäck, region chef för Företagarna Syd: 

Bilden är väldigt tudelad beroende på om man är Malmöit eller inte. Näringslivet i Malmö har en väldigt god relation och gott samarbete. Idén om hur man stärker staden är väldigt stark, tycker jag, säger Magnus N:son Engelbäck.

– Men vi hör folk utanför Malmö som säger att de är väldigt osäkra på Malmö som stad och man har fallit för den bilden som porträtteras i medierna. Det finns företag som inte får möten bokade för att kunden eller leverantören inte vill komma till Malmö, det har hänt några gånger. Men det är ju folk som inte varit i Malmö och som inte känner staden. Det är otroligt olyckligt. Det kan handla om stora belopp.

– Det finns många goda ambassadörer som jobbar för Malmös bästa. Därför är det väldigt tråkigt att den här andra bilden av Malmö är så segmenterad utanför Malmö; man känner sig inte trygg och man åker inte till Malmö om man verkligen inte måste. Istället säger man; ”jag träffas gärna men då får du komma till mig”. Det är inte många, men ett antal.

– Vi försöker berätta om det goda Malmö såklart och det händer mycket
i olika kluster i staden, extremt positiva saker. Ja, jo det skjuts och det sprängs men det gör det i storstäderna idag, det är där vi har hamnat.

Läs vad de andra organisationerna säger här. 

Räkna ut kostnaden för ditt medlemskap
VÄLJ MEDLEMSKAP, ANGE POSTNUMMER OCH ANTAL ANSTÄLLDA OCH SE ÅRSKOSTNAD