För att funktionen du försöker använda ska fungera korrekt behöver du uppdatera ditt samtycke. Du kan alltid ändra dig genom att klicka på Cookieinställningar i sidfoten.

podcast news play företagaren I media förmån faq
Nyheter

Många utmaningar för Årets företagare i Väsby

Publicerad 30 maj 2023
Årets Företagare i Upplands Väsby 2023 Lena Möller Claeson i mitten omgivningen av sina närmaste medarbetare fr v Johan Berglund, Angeline Klasen, Johan Kargård och Kanlaya Sutwilai / Bild Tinnholmen Kommunikation AB

Hon började en gång som dekoratör på NK, varuhuset i Stockholm. Kärleken fick henne att överge en trygg anställning för att starta företag i restaurangbranschen. 1995 registrerades Möllers Mat & Vin AB. 23 år senare står Lena Möller Claeson som Årets Företagare i Upplands Väsby.

  • Jag har aldrig ångrat valet, säger Lena. Det roligaste att vara företagare är att skapa något som ger många nya och trogna kunder och naturligtvis att man kan styra sin egen tid, säger Lena.

Många har säkert inte hört talas om Möllers Mat & Vin AB, men skulle vi säga golfrestaurangen på Väsby golfklubb, då vet de flesta i Upplands Väsby med omnejd, inte minst alla golfare och andra lunchgäster.

Hon är inne på sin 18:e säsong som krögare på Väsby golfklubb.  Kring lunchtimmarna är det full aktivitet i restaurangen. Lunchgästerna avlöser varandra. Först kommer hanterverkarna som äter tidig lunch, sedan kommer övriga lunchgäster från när och fjärran.  När golfsäsongen är i gång tillkommer alla golfare, gäster och medlemmar.

När Ulf, hennes man, som gick bort för tre och ett halvt år sedan, bestämde de sig för att starta företag i restaurangbranschen 1995 var det för att driva restaurangen på Täby golfklubb. Ulf var kock och lockade Lena att lämna sin anställning som dekoratör för en ny karriär som företagare.

Det är inget val som hon ångrat. Även om det var en tung period under makens sjukdom och senare efter hans bortgång. Men att ge upp livet som företagare fanns inte på kartan för Lena. Hon bytte bostad men inte livet som företagare.

                                                                              Det var en tung period

  • Det var en tung period men jag fick mycket stöd från vänner och anställda, säger Lena. Att fortsätta driva golfrestaurangen var självklart. Däremot så släppte hon driften av Sollentuna golfrestaurang och ett café i Vallentuna.

Efter sejouren på Täby golfklubb blev det Djursholms golfklubb. När Wäsbygolfklubb byggde ny restaurang, tog paret steget till Väsby.

 - Det är aldrig något vi ångrat, säger Lena. Samarbetet med klubben är utmärkt och vi har byggt upp en verksamhet året runt genom att vi satsat på att jobba upp antalet lunchgäster. Vi har varje dag i genomsnitt 250 lunchgäster under vintersäsongen och under golfsäsongen ökar det till ca 350 lunchgäster. Sedan har vi öppet även kvällstid under golfsäsongen och sköter även golfbanans kiosker.

- Något som är glädjande är att det kommer fler och fler gäster under seniortimmen. Pensionärer som inte är golfare men gör ett sent lunchbesök hos oss i restaurangen.

Lena är utbildad sommelier men känner att tiden inte räcker till för att satsa på vinprovningar och catering fullt ut.  Medlemmar och andra gäster kan beställa catering och även vinprovningar, men fokus ligger på serveringen i restaurangen från förmiddag till sen kväll under golfsäsongen.

Antalet anställda växer under sommarsäsongen från sex åretruntanställda – flera har många år i företaget, vilket är en trygghet tycker Lena - till tolv personer totalt.

Under sommaren erbjuder restaurangen även olika pizzor.

  • De är väldigt populära och alla frågar varje år, när vi börjar baka pizza för säsongen, säger Lena.

Restaurangen är stängd endast under jul- och nyårsveckorna.

Det blir långa arbetsdagar för Lena. Men hon trivs att vara sin egen och är mycket tacksam för att många har jobbat länge hos henne. Att hitta extrapersonal till sommarsäsongen har inte varit speciellt svårt. Däremot finns det andra utmaningar.

  • Först kom pandemin som märktes, men vi klarade oss relativt bra med tanke på restaurangens storlek och möjlighet till att sitta ute under sommarsäsongen. Golf var också en utmärkt aktivitet i coronatider.

 Stora utmaningar

Nu är de stora utmaningarna stigande matvarupriser och kraftigt höjda elkostnader, säger Lena, som hoppas att golfklubbens investering i solceller även ska gynna henne som hyresgäst.

  • Det är värre med matvarupriserna just nu, vilket vi inte kan kompensera fullt ut på våra lunch- och meny-priser.

Det är en tuff bransch som Lena driver företag inom, men hon har aldrig ångrat för en sekund att driva företag.

  • Belöningen är nöjda kunder genom att skapa produkter som gäster vill ha och är nöjda med, summerar Lena, innan hon återvänder till kassan för att ta hand om nya gäster och nya beställningar.

Hennes belöning är också att bli uppmärksammad som företagare. Årets Företagare diplom får nu en hedersplats i golfrestaurangen.

 

Fler nyheter från Företagarna