För att funktionen du försöker använda ska fungera korrekt behöver du uppdatera ditt samtycke. Du kan alltid ändra dig genom att klicka på Cookieinställningar i sidfoten.

podcast news play företagaren I media förmån faq
Nyheter

Women Owned bjöd på inspiration och finansieringslösning

Publicerad 31 maj 2022
Under föregående vecka var det dags för ytterligare ett Women Owned- nätverksträffarna för kvinnor som driver företag och som arrangeras av Företagarna och EEN.
Kvällens panel bestod av Niyat Kassa grundare till det hållbara klädmärket Kasa Studios, Jenny Wessblad Hårdh grundare av barnmatsföretaget Alex&Phil och Assall Delavaran, tandläkaren som grundat företaget Dentsmile. Foto:Froda

Temat för kvällens Women Owned var finansiering och tillväxt och kvällen värd var passande nog Froda  som erbjuder förmånliga finansieringsalternativ till Företagarnas medlemmar. 

Moderator för kvällen var Frodas Kajsa Lundborg och hon beskrev hur uppstickaren Froda vill göra det enklare och mer prisvärt för företagare att investera i sina idéer.

-Vi vill kombinera smidigt och prisvärt. Det ska vara enkelt att söka tillväxtkapital och kapital för företagare, berättade Kajsa.

Stabil trio tog plats i panelen 

Kvällens panel bestod av tre företagare som alla sökt kapital via Froda, gjort investering och fått sina företag att flyga: Niyat Kassa grundare till det hållbara klädmärket Kasa Studios, Jenny Wessblad Hårdh grundare av barnmatsföretaget Alex&Phil och Assall Delavaran, tandläkaren som grundat företaget Dentsmile. Den första franchisekedjan inom tandvård.

Bubbel .jpg

Export kan vara vägen framåt

Jenny Wessblad berättar hur de startade bolaget Alex&Phil för sex år sedan då de presenterade sina första tre produkter i butik. I dag finns produkterna online och hos återförsäljare i Sverige och exportmarknader såsom Finland, Norge, Danmark, Sydkorea och Singapore.

-Man ska inte vara rädd att gå på export, säger Jenny.

Hon beskriver marknaden i Sverige som relativt liten och vill man få i gång omsättningen i sitt bolag kan export vara en bra väg att gå.

-Grunden i att det gått bra för oss att exportera är att vi har en bra produkt som uppskattas av våra konsumenter, det är inte svårare än så egentligen.

"Vi har vuxit organiskt fram till nu och investerat nästintill ingenting på marknadsföring. Trots det har vi haft tvåsiffrig procentuell tillväxt varje år."

-Det kokar ned till produkten, kvalitén på produkten och att identifiera produkten rätt till målgruppen, berättar Jenny. 

Jenny beskriver matvaruindustrin som traditionell och processberoende bransch men att hon valt att driva sitt företag ur ett mer innovativt perspektiv som tar avstamp i kundens önskemål. Högkvalitativ och bra mat.

Hon följde sin dröm om design och skapande

Niyat Kasa är designer och grundare av Kasa Studios. Hon har tidigare arbetat i reklambranschen där hon varit omgiven av varumärken, kläder och skor.

- I kläder har alltid mitt stora intresse funnits. Jag hade inte utforskat den delen av mig men när jag jobbade med reklam så kände jag att jag ville jobba med design och skapande. Jag startade för tre år sedan men det känns som att jag gjort detta för alltid! 

Klädesbranschen är svår men Kasa Studios har lyckats gå igenom bruset och arbetar idag med flertalet kända stylister.

"Jag har haft en tydlig strategi hur jag skulle nå ut till stylister."

-Det finns så många varumärken att välja mellan men jag har jobbat hårt och byggt upp mina sociala medier från noll följare som alla andra.

Kasa Studios säljs online och har byggt en stark plattform genom sociala medier. Bland företagets kunder finns världsartister, modeikoner och även stora influensers.

Rätt samarbetspartners och medarbetare är receptet på framgång 

Assall Delarvan, är tandläkaren som grundade Dentsmile 2011, det första franchiseföretaget för tandläkare. Idag återfinns företaget i Stockholm, Uppsala och Sundsvall. Bolaget omsätter 50 miljoner och har 40 medarbetare. Hennes strategi för att växa är enkel.  

-Man måste vågat ge sig ut och veta att det inte är lätt från början. Våga tro på din idé och ha sifforna klara för dig.

"Ha en bra genomtänkt affärsidé och få med dig rätt samarbetspartners. Allt från dem som gör webbsidan till medarbetare."

-Det kommer hjälpa dig att förmedla dina värden ut till kunderna.

Tandvård är en bransch som ofta är väldigt investerartungt. Dentsmile har dock valt att behålla ägandet trots att många riskkapitalister knackat på dörren.

- Vi vill inte släppa taget ännu. Det känns för tidigt, vi vill kämpa på och hitta typer av finansiärer som tror på oss. Jag är av idén av att pengar inte är ett problem. Tror på din idé och tjänst och säkerställ att marknaden vill komma till dig, då löser sig nästan allt annat. 

Sist ut i kön av dagens talare var fantastisk Stina Lönnquist, medgrundare till det trendiga hudvårdsmärket Mantle. Stina Lönnkvist och Josefin Landgård, som även grundat appen KRY startade Mantle 2020, mitt i pandemin.

Mantle är en av årets mest uppmärksammade hudvårdsmärken som är baserat på CBD olja som är utvunnet ur cannabisplantan. Det är ett nytt spännande område som är stort i USA och som nu också växer snabbt i Skandinavien, där Mantle var först ut på marknaden.

Stina resa som entreprenör har varit spännande och hon har startat och drivit flera bolag. Hennes nyfikenhet, goda självförtroende och förmågan att bygga bra nätverk är några av framgångsfaktorerna. Hennes inställning till att ta risker har också förändrats under resan och från att vara osäker och undvikit dem, ser hon i stället riskerna som spännande utmaningar att ta sig an och lära sig nytt.

Stina förespråkar också vikten av att må bra och hitta sin balans. ” Work hard – rest hard” är ett bra tips från Stina.

Fler nyheter från Företagarna