För att funktionen du försöker använda ska fungera korrekt behöver du uppdatera ditt samtycke. Du kan alltid ändra dig genom att klicka på Cookieinställningar i sidfoten.

podcast news play företagaren I media förmån faq
Nyheter

Familjeföretagare som satt färg på Upplands Väsby under 80 år

Publicerad 22 apr 2022
I över 50 år har Calle Nilsson, ägare till Väsby Färghall AB satt färg på kommunen. Kanske inte bokstavligt men han har sedan 1970-talet drivit familjeföretaget, som i år firar 80 år. Det var hans far Börje Nilsson som öppnade Väsby Färg och Kemikalieaffär på Väsbyvägen 3 nere vid stationen 1942. Idag finns företaget i det egna huset på Frejavägen 1. Nu tar tredje generationen över i form av barnen Linn Stålberg och John Thool.
Tala om en färgrik triofamiljeföretagare från vänster John Thool, Calle Nilsson och LinnStålberg som framgångsrikt driver och har drivit Väsby Färghall AB. Foto: Tinnholmen Kommunikation AB.

Processen är i full gång. De senaste åren har barnen John Thool och Linn Stålberg tagit över ansvaret för företaget, medan Calle fortsatt har funnits med i bakgrunden.

– Nu släpper jag greppet helt och låter ungdomarna ta över helt, säger Calle. Både Linn och John har gedigen kunskap om verksamheten. John har med några korta avbrott i annan verksamhet arbetat lång tid i fö Efter civilekonomutbildning i bagaget är Linn också i högsta grad aktiv i familjeföretaget.

Väsby Färghall har haft en stabil tillväxt under årens lopp med god lönsamhet. Omsättningen ligger på ca 19 miljoner kronor och företaget har idag sju anställda.

En stor del av Väsby Färghalls kunder är yrkesfolk. 70 procent av av omsättningen står byggfirmor och måleriföretag för. 30 procent är privatkunder, som gärna kommer till butiken för att få råd om färgval eller att välja tapeter.

Calle ser en fortsatt positiv utveckling för familjeföretaget, som fyller 80 år 2022. Han räds inte byggvaruhus som Bauhaus och andra.

– Vi har haft en jättebra utveckling sedan Bauhaus kom hit till Väsby. Vi har ett annat sortiment och kan erbjuda en mycket kundnära service.

Medan företagskunderna legat på en fortsatt stabil nivå, så har man märkt en stor skillnad på konsumentsidan det senaste året. Försäljningen har ökat varje månad.

– Pandemin har oroat oss alla men i vårt fall har den påverkat försäljningen positivt. Många har velat stötta lokala företag och vi har sett många nya kunder vilket vi är otroligt tacksamma för. Vi har i och med denna pandemi förstått att vi har fått en ny konkurrent i resebranschen då många valt att fixa hemma under semestern istället för att resa utomlands.

Den personliga relationen till kunden är den absolut viktigaste för att lyckas, menar Calle, som inte bara utvecklat familjeföretaget under årens lopp. Han var också en av dem som var med i starten av Colorama, även om han aldrig var aktiv i samarbetsorganisationen. Idag består gruppen av 185 lokala färgfackhandlare runt om i Sverige.

Men Calle och några kollegor i Stockholm och Mälardalen bröt sig ur samarbetet för 13–14 år sedan.

– Vi tyckte inte att verksamheten fungerade på ett bra sätt, så vi startade Svenska Färghusgruppen - ett samarbete mellan 15 butiker i vår region, säger Calle. Men nu är vi tillbaka i Colorama igen sedan årsskiftet 2021.

Det var naturligt för Calle att ta över familjeföretaget efter sin far men han har aldrig ställt några krav på sina barn att ta över. Nu är han glad att barnen brinner för företaget och driver verksamheten och nu också tar över företaget för att fortsätta sätta färg på Väsby.

– Verksamheten förändras och det kommer nya idéer så det gäller att hänga med. Idag är näthandeln marginell för vår del, men vi märker att köpbeteende förändras. Unga människor köper gärna via nätet.  Sociala medier ställer nya krav på verksamhet. Digitaliseringen är något Linn och John har fokus på, liksom branschen i stort.

– Hur ska vi möta den unga generationen är en stor fråga för oss som säljer färg och tapeter, säger Linn. Vi märker att kunderna, framförallt yngre, är pålästa och har kollat på nätet, innan de kommer hit för att handla.

 Calle tycker att kommunen borde visa lite mer intresse för småföretagen i Väsby.

– Under mina år som företagare i kommunen har ingen från kommunen visat något större intresse för att besöka oss, varken tjänstemän eller politiker, säger Calle, som däremot kan se tillbaka på starka och långvariga kundrelationer med många invånare i Väsby.

Inte minst av den anledningen vill Företagarna lyfta fram deras insatser som företagare i Upplands Väsby. 35 procent av kommunens skatteintäkter kommer just från småföretagen och deras anställda.

Kommunala företrädare kanske gör ett besök under jubileumsåret 2022?

Fler nyheter från Företagarna