Närmare 3 000 enkäter skickades ut till kvinnliga företagare i Mälardalsregionen. I rapporten framkom tydligt 3 saker som är viktigt för att stärka kvinnliga företagare:

  1. Finansiering.
    48 % av kvinnorna saknade kunskap om olika finansieringsmöjligheter, samtidigt som 60 % svarade att de är i behov av just detta för att kunna växa.
  1. Kontaktnät.
    Över hälften av kvinnorna i rapporten säger att de saknar ett särskilt nätverk för kvinnor. De säger också att bristen på kontaktnät är ett stort hinder för att ta sig ut på en internationell marknad.   
  1. Drivkrafter.
    Frihet och flexibilitet är två av de starkaste drivkrafterna för kvinnliga företagare. Marknaden är utformad för företagare som snabbt vill expandera och tjäna stora pengar, vilket traditionellt är manliga drivkrafter.

Se inslaget om rapporten i SVT Västmanland här >>>

- Vi behöver se om hela vårt sätt att finansiera företagare. Vi måste våga se skillnader för att få till en förändring. De som inte passar in i den traditionellt manliga normen om att snabbt tjäna stora pengar nås inte av kapitalet, säger Thomas Byström, regionchef Företagarna Stockholms län och Mälardalen, till SVT Västmanland.

Se intervjun med Thomas i SVT Västmanland här >>>

 

Tiina Magnusson, tidigare ordförande för Företagarna Västerås, driver en hårsalong i Västerås. Tiina har drivit företag i snart 20 år och minns tillbaka hur hon vid uppstarten fick lösa finansieringen genom att vända sig till sin leverantör för att genom dem göra en avbetalningsplan på sina inköp. Tiina menar att kvinnor många gånger inte passar in i företagsnormen där målet för de flesta är att bli ett multimiljonföretag. En viktigare aspekt kan istället många gånger vara att ha friheten att kunna leva på det man brinner för.  

Se intervjun med Tiina i SVT Västmanland här >>>