headphones newspaper video-player

Bygg ett starkt varumärke och utveckla ditt ledarskap

För att bygga ett attraktivt varumärke som både är hållbart och bidrar till framgång krävs ett flexibelt och modernt ledarskap. Styrelseproffset Helena Westin delar här med sig av några av sina främsta tips.

Idag är det mycket svårare att bygga varumärken än vad det var förr, därför måste man arbeta med varumärken på ett helt annat sätt. Förut kunde man bara trycka ut ett budskap med hjälp av reklam. Nu måste man ha en djupare kontakt med sitt varumärke och fokusera mer på att allt måste hänga ihop. Allt från hur medarbetarna uppträder till hur chefer beter sig till att allt kommunicerar och andas samma grundvärderingar. Alla, även kunderna ska fungera som ambassadörer för varumärket. På Företagarna Business Forum som äger rum 28/5 berättar Helena Westin mer om vad som krävs av dig som företagare.

Helena har bland annat varit varumärkes- och affärsutvecklingschef på Aftonbladet/Schibsted och var med och tog Priderörelsen till Sverige 1998. Idag är Helena styrelseproffs och ledamot i bland andra Sveriges Television, Identity Works, Dynamic Code, Stockholm HeadHunting, QX Förlag, RFSL Media, RFSL Insamlingsstiftelse och Rättviseförmedlingen. Hon är en aktiv föreläsare och spelade nyligen in ett Ted Talk i Marocko.

Vilken är din främsta drivkraft?

- Att växa och lära mig nya saker. Jag önskar att jag hade ännu mer tid att läsa och lära mig nya saker och förstå hur saker och ting hänger ihop. Det är därför jag inte kan ha ett fast jobb, jag behöver hela tiden utsätta mig för nya miljöer, nya utmaningar för att ständigt bli bättre på det jag gör. Vår tid är komplex, världen allt mer komplicerad och människor ofta krångliga. Det är både djupt komplext och faktiskt enkelt. Jag ser fram emot att berätta mer den 28 maj.

Vilka böcker rekommenderar du till företagare?

- En av mina favorit romaner är The Powerbook av Jeanette Winterson. Jag läser framförallt väldigt mycket facklitteratur, en bok som betytt mycket för mig i yrket är ”A whole New Mind. Why right-brainers will rule the future" av Daniel H Pink. Läs den!

Vad är ditt främsta råd som företagare?

- Ha kul! Det är svårt att vara företagare och om man inte har roligt så kommer man inte ha tillräckligt med energi för att lyckas.

Företagarna Business Forum får du delta i workshops och ta del av inspirerande föreläsningar som ger dig konkreta kunskaper som hjälper dig att bli mer framgångsrik.

Läs mer och anmäl dig här.

Räkna ut kostnaden för ditt medlemskap
VÄLJ MEDLEMSKAP, ANGE POSTNUMMER OCH ANTAL ANSTÄLLDA OCH SE ÅRSKOSTNAD