För att funktionen du försöker använda ska fungera korrekt behöver du uppdatera ditt samtycke. Du kan alltid ändra dig genom att klicka på ikonen nere till höger.

podcast news play företagaren I media förmån faq
Nyheter

Inför Eurovision: ”Att ha en stolt lokalbefolkning lockar turister”

Publicerad 9 feb 2024
Hur stora evenemang kan skapa långvarig tillväxt och ett varaktigt arv för en stad var frågan som diskuterades när en internationell panel samlades i Malmö.

Moderator för samtalet var Lydia Capolicchio, som var programledare för Eurovision Song Contest i Malmö år 1992. Samma år hölls OS i Barcelona, något som panellisten Pau Solanilla Franco, Barcelonas kommissionär för internationella relationer och marknadsföring, var engagerad i. Han hann dock inte se Eurovision det året.

– OS var startskottet för förändring i Barcelona. Det var ett lyckat event. För staden gav det så mycket mer, det var en katalysator för nya möjligheter, säger Solanilla Franco. 

Det kom 1,7 miljoner turister till Barcelona innan OS – och över 20 miljoner efter. 

– Men det viktigaste är att mer än hälften är återkommande besökare, säger Solanilla Franco. 

56 procent av svenskarna reser för att hälsa på närstående eller släktingar. Större event skapar annan typ av turism. 

– Ett lyckat event gynnar inte bara arrangören utan även lokalbefolkningen. Men att besöka svärmor är mer populärt än att åka på event, säger Robert Pettersson, evenemangsforskare och verksamhetsledare vid ETOUR Research Centre i Östersund, vars uttalande möttes av skratt från ett par hundra personer. 

Eurovision

Liverpool fick ta över eurovision av Ukraina förra året. De fick sex månader på sig att planera och genomföra tävlingen. 

– Det var en väldigt unik upplevelse. Medietäckningen var enorm, Liverpool var verkligen överallt, säger Harry Doyle, Liverpools kulturråd.

Eurovision beräknas ha dragit in 54 milljoner euro till näringarna i Liverpool. Nu har turen åter kommit till Sverige.

– Jag känner mig som en Malmöit nu. Jag var här förra veckan när det var överlämning av Eurovision. Det fina med Malmö är att man, som i Liverpool, kan vara precis den man är, säger Doyle.

Hur kan Malmö som näringslivsstad stärkas av stora evenemang i världsklass, såsom Eurovision Song Contest? Vad kan näringslivet göra?

– Vänta inte på att bli tillsagd vad du som företagare ska göra kring eurovision. Ta för dig och gör något själv för att skapa den atmosfär du vill ha i Malmö, säger Doyle.

Mer än bara ett musikevent

Panelen enades om att stora evenemang inte bara påverkar vad som sker på arenan eller på TV-skärmen, utan även formar samhället, skolorna och gemenskapen som helhet.

– Håll lokalbefolkningen i åtanke när ni arrangerar något och funderar över er målgrupp. Skapa miljöer och event som lockar turister. Det i sin tur lockar nya invånare till staden, säger Pettersson. 

En gemensam slutsats var att tillsammans kan man skapa bättre saker för alla, och att Eurovision i Malmö kan vara ett verktyg för positiv förändring och tillväxt.

– I Liverpool är det lokalbefolkningen som gör staden, de är vår största tillgång. Att ha en stolt lokalbefolkning lockar turister, säger Doyle.

– Jag tror på Harry Doyles tes om att lokalbefolkningen lockar nya turister. Inte på att turister lockar andra turister, säger Ulrika Hallengren, vd för Wihlborgs Fastigheter.

Pettersson tryckte på vikten av att inte underskatta evenemang av den här storleken och dess effekt på samhället.

– Vad som händer i arenan och på tv är viktigt. Men vad som händer i samhället, i skolorna och bland befolkningen är viktigare, säger Doyle.

Politik och kultur

Diskussionen berörde kort frågan om att utesluta länder från evenemang på grund av pågående konflikter eller krig. EBU lät utesluta Ryssland förra året till följd av invasionen av Ukraina. Tidigare i vintras meddelades det att Israel inte kommer uteslutas på grund av kriget i Palestina. Beslutet har väckt en del motstånd men har motiverats med att Eurovision inte ska vara ett politiskt forum.

– Det pågår krig och det är hemskt men det här handlar om musik, det ska vi inte glömma. Använd kultur för att föra civiliserade konversationer, säger Doyle.

– Vi kan inte ducka för svåra frågor. Det är många som svälter och lider. Men vi kan inte sluta fira. Tillsammans är vi starka. Vi måste vara medvetna om det negativa som händer i världen men vi ska också vara medvetna om att tillsammans kan vi skapa bättre saker för alla, säger Hallengren.

Fler nyheter från Företagarna