För att funktionen du försöker använda ska fungera korrekt behöver du uppdatera ditt samtycke. Du kan alltid ändra dig genom att klicka på Cookieinställningar i sidfoten.

podcast news play företagaren I media förmån faq
Nyheter

En Youtuber är utsedd till Årets Unga Företagare i Lund

Publicerad 15 maj 2023
Hugo Sellerberg erbjuder pianolektioner på Youtube sedan 2014. En flytt till Lund för att studera till civilingenjör blev startskottet. Det lät dröja några år innan verksamheten gick från att vara en sidosyssla tills den kom att bli intäktsdrivande.

I början var tanken att kunna kombinera sitt största intresse – piano – med att hjälpa människor från hela världen att upptäcka, och utveckla, samma intresse. Hugo Sellerberg säger att han har haft turen med sig. Avsikten var aldrig att ”göra business” av de digitala pianolektionerna men de blev snabbt populära och nu har han över 600 000 prenumeranter och miljontals visningar. Den unga företagaren berättar med stolthet om sin verksamhets framgångar och om vad som gör honom lite extra stolt.

– Det är roligt att kunna hjälpa så många att finna glädje i pianospelande – både barn som blir inspirerade av mina videor och börjar spelar piano, och vuxna som bestämmer sig för att ta upp sitt pianospel som de av någon anledning slutade med under sin ungdom, säger Sellerberg.

För att sticka ut i en väldigt smal bransch fokuserar Hugo Sellerberg på att lyssna på sin publik och låta dem bestämma vilka filmer som ska publiceras. Genom att läsa de kommentarer han får kan han välja ut populär musik.

– Den lyhördheten tror jag har skapat ett speciellt band till min publik, jämfört med andra Youtubers som jag upplever har större distans till sina tittare, säger Sellerberg.

I dag ligger fokus på att bredda företaget och att på ett effektivt sätt nå ut till en större målgrupp, bestående av såväl nybörjare som avancerade pianister, på flera sätt och plattformar. Målet är att bli mindre beroende av Youtube och att bredda verksamheten för att nå ut på nya sätt.

Vad fick dig att bli företagare?

– Full transparens – jag var så illa tvungen. Jag hade startat upp min verksamhet på YouTube och haft det som hobby i flera år innan jag blev en partner på YouTube 2016 och började få utbetalningar för reklamintäkter på plattformen. Det kommande året insåg jag att jag behövde firma eller bolag för att hantera inbetalningar och utgifter, och detta blev starten på mitt entreprenöriella intresse som vuxit sig starkt sedan dess, säger Sellerberg.

En framgångsrik mångsysslare

Parallellt med studierna utvecklade Hugo Sellerberg företaget och byggde vidare på verksamheten som till en början bestod av annonsfinansierade videoklipp. Samtidigt skapade han nya inkomstmöjligheter i form av notförsäljning, hemsida och kringliggande verksamhet.

– Fram till för ett år sedan jobbade jag med mitt företag vid sidan av civilingengörsstudier och -jobb, säger Sellerberg.

Vad har varit din största utmaning som företagare och hur löste du det?

– Att ha tid och ork att fortsätta jobba parallellt med studier och annat jobb under så lång tid. Det är välkänt att Youtube premierar frekvent innehållsskapande och det har bitvis varit väldigt ansträngande att ha den pressen att ständigt leverera innehåll – även under semestrar. Jag har löst det genom god framförhållning och planerande, säger Sellerberg som alltid har en videobuffert att portionera ut om han inte kan skapa nya filmer en tid.

Receptet till framgång har bland annat innehållit ett konsekvent och ihålligt jobb med att skapa nytt innehåll oavsett livssituation.

Kan du dela med dig av tre råd till den som vill vinna Årets Företagare i framtiden?

– Om du tror på din idé (vilket är en fördel) – kör på den. Skapa ett nätverk utifrån dina förutsättningar, till exempel kollegor, stamkunder, konkurrenter och mentorer. Våga fråga – alla är vilse i början och behöver hjälp, ta kontakt med människor i samma bransch eller bara företagare i allmänhet och fråga det du undrar. Och ring skatteupplysningen, avslutar han.

Taggar
Fler nyheter från Företagarna