För att funktionen du försöker använda ska fungera korrekt behöver du uppdatera ditt samtycke. Du kan alltid ändra dig genom att klicka på Cookieinställningar i sidfoten.

podcast news play företagaren I media förmån faq
Nyheter
Tidningen företagaren

Det digitala byggvaruhuset som blomstrar även efter butiken stängts ner

Publicerad 18 feb 2022
Anders Rydström har drivit Hemmatema i 12 år, ett e-handels företag för hem och trädgård med 80 000 produkter i lager för vvs, el samt bygg och anläggning. De har lyckats behålla kunderna trots att de tvingades stänga sin fysiska butik innan jul. 

Produkterna finns utspridda på ett tiotal lager i Sverige. Tre personer i personalstaben utgår från Malmö och den fjärde medarbetaren sitter i Uppsala.

Har ni påverkats av pandemin, hur i så fall?

– Vi hade butiksförsäljning innan pandemin på cirka sex miljoner kronor, den är utvärderad i dag. Vi hade aldrig småsaker i butiken, det var ett showroom med exempelvis dörrar och tak som man kunde titta på och beställa, säger Anders Rydström.

Den fysiska butiken stängdes i december 2021. Nu jobbar de på ett kontor med ett mindre lager intill.

– Det fanns ingen vits i att betala över 30 000 varje månad för att sitta i en stor butikslokal när vi inte sålde något där. Det gick inte fort att bara lämna lokalen, den skulle säljas först. Processen påbörjades ett år in i pandemin när vi insåg att det inte var lönt, det kom inte folk längre.

Ingen behövde sägas upp i samband med att butiken stängde. Nu har man valt att fokusera på e-handeln fullt ut. Mellan 90 och 95 procent av omsättningen går per automatik och kommer från e-handeln.

– Vår näthandelsförsäljning har ökat både innan och under pandemin. När vi stängde butiken tappade vi säkert en del kunder som vill se produkterna innan köp, men vi kommer enbart jobba digitalt hädanefter, säger Anders Rydström.

En del lokala kunder väljer att boka in möten på Hemmatemas kontor för att få hjälp med att välja ut produkter. För de som inte kan eller vill komma på ett fysiskt kundmöte går det även att boka in digitala träffar.

– Det är främst kunder som ska göra större investeringar och vill titta på utställningsgrejerna som kommer till kontoret. Det är både privatpersoner och företagare som bokar kundmöten.

Utöver att driva sitt företag så sitter han med i styrelsen för Företagarna Malmö, det är en aktiv förening som anordnar regelbundna evenemang.

– Jag tycker om att hitta på saker hela tiden, skrattar Anders Rydström.

 

Den här texten är en del av Företagarna region syds artikelserie där vi går varvet runt hos föreningarna och porträtterar våra medlemmar.

Fler nyheter från Företagarna