För att funktionen du försöker använda ska fungera korrekt behöver du uppdatera ditt samtycke. Du kan alltid ändra dig genom att klicka på Cookieinställningar i sidfoten.

podcast news play företagaren I media förmån faq
Nyheter

Sälj mer till fler utan att jobba mer

Publicerad 29 apr 2022
Föreläsaren Magnus H Johansson från Säljdriv höll i en uppskattad föreläsningsdag med ett antal grupparbeten under Solodagen i Helsingborg. Ett 60-tal företagare deltog under det uppskattade arrangemanget. 

Magnus H Johansson pratade bland annat om det så kallade svarta hålet – kundens inkorg i mejllistan. Lösningen på problemområden så som svävande mejlkonversationer är att boka nästa steg i ”säljfabriken” och vara tydlig med att säga att nu bokar vi ett möte. 

– Boka nästa steg, uppmanar han.

I dagens allt mer digitaliserade samhälle gäller det att som företagare kunna anpassa sig och moderniseras för att följa med i utvecklingen. 

– Hur skapar vi relationer med kunder över ett digitalt säljmöte? Börja med att hitta likheter med kunden, säger Magnus H Johansson.

En av de många tankenötter som deltagarna tog med sig var att försöka fokusera på värdet av vad företaget säljer i sina produkter eller tjänster. Tui togs upp som ett exempel – de säljer inte resor, de säljer upplevelser (det kunden vill ha).

– Nöjda kunder innebär ökad lönsamhet, säger Magnus H Johansson.

Orientering och försäljning var även de två fokusområden. En bild målades upp från start och hur man orienterar sig fram till målet. Längs vägen dyker det upp hinder. Dessa behöver vi ta hand om för att lyckas menade föreläsaren på. 

Framtiden är elektrisk

Ett par av Företagarnas samarbetspartners var på plats. Ikea startade dagen med att berätta om vad de kan erbjuda företagskunder och medlemmar. Även Bilia var på plats och visade upp sina bilar. Bilia har, likt det Magnus H Johansson pratade om beträffande Tui och att sälja rätt, hittat sin nisch. De värnar om att sälja en helhetslösning för att förenkla för kunderna. 

– Vi agerar som en förlängd hand mellan Volvo och er kunder så att ni ska kunna känna att ni har gjort rätt val även några år senare, säger Christian Wender, Key account manager på Bilia.

På parkeringen stod ett par elbilar, och det var just övergången från fossilt bränsle som stod på dagens agenda. Den vagnpark som tidigare räknades som miljövänlig är inte längre det. Nu ligger fokus på elbilar av olika slag. Målbilden hos Volvo är att ha en helt elektrifierad bilpark år 2030. I takt med att batterierna blir dyrare ser även bilhandlarna en generell prisökning. Det är några av många förändringar som har skett på senare tid.

– Leveranstiderna är allt annat än de var förr. Det är åtta till tolv månaders leveranstid nu, en rejäl förlängning mot förut när det kunde vara tre månader, säger Christian Wender.

Hur ska man tänka kring elbristen kontra att köpa elbil?

– När vi har pratat med elbolag så har de sagt: “sälj ni elbilar så ser vi till att det finns el”, säger Magnus Winkvist, Key account manager på Bilia.

Fler nyheter från Företagarna