För att funktionen du försöker använda ska fungera korrekt behöver du uppdatera ditt samtycke. Du kan alltid ändra dig genom att klicka på ikonen nere till höger.

podcast news play företagaren I media förmån faq
Nyheter

Enkla mobilappar är Härnösandsföretagets melodi

Publicerad 11 okt 2023
En startup från Härnösand vill göra det enkelt för alla att göra egna mobilappar.
Patrik Nylander, Susanna Berggren och Per Vikström på företaget Anekdote. Foto: Johan Bergmark.

Den globala marknaden för mobilappar omsatte i fjol mer än 206 miljarder dollar och växer snabbt. I takt med att mobiltelefonernas prestanda förbättras går det att göra alltmer avancerade applikationer. Baksidan är att många upplever tröskeln för att skapa en mobilapp vara mycket högre än för att göra webbplatser. I dag kan i princip vem som helst tämligen snabbt lära sig hur man skapar och underhåller en enkel webbplats, men vägen till att lansera en mobilapp kan många gånger vara krånglig och dyr. Det vill en startup från Härnösand ändra på.

Vill demokratisera appbranschen

Företaget Anekdote grundades 2021 av Per Vikström och Susanna Berggren. Sedan dess har Patrik Nylander tillkommit som delägare. Grundartrion har utvecklat och nyligen lanserat betaversionen av en prenumerationstjänst för mobilappar. I den kan vem som helst kan skapa ett konto och börja konfigurera sin mobilapp. Sedan blir den tillgänglig på AppStore och Google Play.

− Vi vill demokratisera app-branschen och ge alla företag möjlighet att förbättra sin business, säger Per Vikström.

Han har en lång karriär i musikbranschen bakom sig, både som trumslagare i band och som manager för flera framgångsrika band. Insikterna från musikbranschen har gjort att Anekdote trycker på vikten av att kunderna ska kunna ha kontroll och ägarskap över sin kunddata.

− Jag har sett musikbranschen inifrån från då den hade alldeles för mycket pengar till i dag, när musiker nästan förväntas ge bort allt gratis via de stora plattformarna, säger han.

Fick idén på en promenad

Idén till en mobilapptjänst fick Per Vikström häromåret. Efter en hjärtoperation gick han dagligen långa promenader och kombinerade dem med att lyssna på poddar. Han slogs då av hur stelt formatet var. Upplägget med några personer som pratar i en studio, en producent, ett förlag eller ett företag om står bakom avsnitten borde kunna utvecklas och formatet borde kunna vara mer flexibelt och spontant, tänkte han.

− Allt började med att jag tänkte på att det borde gå att ha en mobilapp där man kan spela in och prata till lyssnarna på ett annat sätt än via de vanliga poddarna. Sedan utvecklades idén vidare till där vi är i dag, en SaaS-lösning (software as a service), som minimerar utvecklingsarbetet samtidigt som kunden själv kan skräddarsy mobilappen, säger Per Vikström.  

Enkelt att komma igång

Per Vikström vände sig till vännen Susanna Berggren som till vardags jobbar med intelligent automation så som mjukvarurobotar och som även har en bakgrund med att ta fram e-papper-appar för mediebranschen. Susanna nappade på ursprungsidén och tillsammans påbörjade de arbetet för att bygga upp den skalbara produkt de har i dag. De samarbetade med utvecklaren och lösningsarkitekten Patrik Nylander och knöt till sig honom som delägare.

– Det vi erbjuder är lika enkelt som att sätta upp en Facebooksida och kostnaden är bara en bråkdel jämfört med att ta fram en traditionell mobilapp. Kunden behöver inte ha någon utvecklingskompetens eller köpa dyra konsulttjänster, säger Susanna Berggren.

Från frisörer till FN

I mobilapparna som prenumerationstjänsten möjliggör går det bland annat att skicka pushnotiser, sälja produkter, erbjuda prenumerationstjänster och ha annonser. Under året har ett hundratal företag varit inne och testat betaversionen. Artister är en viktig målgrupp, men intresset kommer från de mest skilda håll. Många ser helt enkelt ett värde i att kunna bygga relationer med kunder via deras mobiler.

– Det är allt från frisörer till FN-organisationer som kontaktar oss, så det är många som ser behovet av att kunna ha enkla mobilappar, säger Per Vikström.

Taggar
Fler nyheter från Företagarna