För att funktionen du försöker använda ska fungera korrekt behöver du uppdatera ditt samtycke. Du kan alltid ändra dig genom att klicka på Cookieinställningar i sidfoten.

podcast news play företagaren I media förmån faq
Nyheter

Volvo EX30 – liten SUV med stor kapacitet

Publicerad 26 jun 2023
Volvo Cars nya modell EX30 levererar både prestanda och hållbarhetstänk i ett kompakt format. Kan den bli en ny favorit bland företagare?

Ren miljö för såväl förare och passagerare som planeten. Så skulle man kunna sammanfatta filosofin bakom Volvo EX30, den modell som avtäcktes inför ett stort pressuppbåd i Milano den 7 juni. Den ska ha minst koldioxidavtryck av alla Volvomodeller som rullats ut på marknaden och då räknas hela produktcykeln, från design och utveckling, via produktion och transporter till framtida återvinning. Designen och interiören är avskalat ren och kupén erbjuder flera valmöjligheter med återvunna material.

–Hela kedjan måste hänga ihop för att vara hållbar. Jag möter många företagskunder och slås av att det finns en väldigt stark drivkraft i att vara med i klimatomställningen. Volvo EX30 levererar i linje med den målsättningen, säger Niclas Willén, partneransvarig på Volvo Car Sverige.

Bil för både nya och gamla Volvo-kunder

Samtidigt som motorjournalisterna kastade lystna blickar på den kompakta elbilen i Italien släppte Volvo Cars en youtubefilm i vilken vd Jim Rowan på bästa ”unboxing”-manér packar upp bilen på ett lekfullt sätt. Av filmen anar man att Volvo vänder sig till en yngre målgrupp, även om trogna Volvokunder också kan känna igen sig.

Volvo EX30 – the unboxing.

–En klassisk Volvo är större än EX30 men även om det är en modell som vi ser tilltalar en yngre målgrupp så passar den också bra för dem som inte längre behöver lasta hockeytrunkar i bagaget och visst är den även en attraktiv förmånsbil, säger Niclas Willén.

Interiören är nyskapande men samtidigt tydligt Volvo. I stället för knappar och reglage finns en centralt placerad 12,3 tum stor pekskärm och rakt under den, också i mitten, hittar man handskfacket. För att spara utrymme för förvaring i dörrarna finns inte vanliga högtalare, utan i stället kommer ljudet från en soundbar som löper utmed hela basen av vindrutan. Infotainmentsystemet med Google inbyggt kan ansluta trådlöst till Apple Carplay.

Snäppet hållbarare med Volvo EX30

Med EX30 ger sig Volvo Cars in i ett nytt marknadssegment, det som på branschspråk heter B-SUV. Det kan översättas med en liten kompakt SUV. Plattformen är moderbolaget Geelys SEA2 som även bilarna Smart #3 och Zeekr X är byggda på. Jämfört med storasyskonet Volvo XC40 är EX30 mer än två decimeter kortare, men eftersom det är en bil som är byggd från grunden för eldrift har den biltypens typiska långa hjulbas och korta överhäng fram och bak. Det möjliggör stora utrymmen i kupén trots en nätt utsida. Mätt i hjulbas skiljer det sig bara ungefär fem centimeter mellan de båda modellerna.

Batterier och räckvidd

Volvo EX30 går att beställa med en eller två motorer och med två storlekar på batterierna, som bygger på olika teknik (se faktaruta). Det gör att det finns tre olika varianter av bilen: bakhjulsdrivna instegsmodellen Single Motor som drivs av ett LFP-batteri och har en räckvidd på 344 kilometer vid blandad körning, bakhjulsdrivna Single Motor Extended Range som drivs av ett energitätare NMC-batteri och ger en räckvidd vid blandad körning på upp till 480 kilometer och sist men inte minst den fyrhjulsdrivna prestandamodellen Twin motor Performance med NMC-batteriet och två motorer. Det kraftpaketet ger en räckvidd vid blandad körning på upp till 460 kilometer och klarar 0-100 på 3,6 sekunder. Ingen annan Volvomodell kan mäta sig med den accelerationen.

Utöver de tre varianterna har Volvo Cars meddelat att EX30 år 2024 kommer att släppas i en cross country-version.

Säkerhet i fokus

EX30 vore inte en Volvo om inte säkerheten getts en framträdande plats. Smarta system i bilen varnar för att öppna dörren om en cyklist eller annan trafikant närmar sig och en sensor övervakar förarens ögonrörelser för att varna vid trötthetssymptom. Smarta system hjälper även till att underlätta säkra filbyten och bilen kan bromsa autonomt i korsningar för att undvika kollisionsrisker.

–För dig som inte tycker om att fickparkera eller ratta i trånga utrymmen kan det vara en trevlig nyhet att EX30 kan styra, gasa och bromsa för att parkera sig själv, säger Niclas Willén.

Första företagsbilarna är beställda

Serieproduktionen av Volvo EX30 sker i Kina och bilarna börjar tillverkas efter sommaren, vecka 36. Redan nu går det bra att lägga beställningar, antingen direkt online eller via sin återförsäljare.

–Vi har ungefär 700 Volvosäljare som utbildats i Volvo EX30 och vi ser att flera av Företagarnas medlemmar redan köpt bilen, säger Niclas Willén.

NMC- och LFP-bilbatterier, vad är skillnaden?

Batterierna som sitter i elbilar är olika stora, uppbyggda av olika material och bygger på olika kemiska processer. Det som förenar dem är att litiumjoner laddas och laddas ur genom att röra sig från en pol till en annan genom en elektrolyt.

De batterier som sitter i elbilarna som finns på marknaden i dag är främst av två typer, aningen byggda på nickel-mangan-kobolt (NMC) eller litium-järnfosfat (LFP). Eftersom elektrifiering är en megatrend pågår forskning och utveckling av nya och effektivare batterier för fullt runt om i världen och det är inte svårt att snubbla över andra förkortningar.

NMC- och LFP-batterier har olika för och nackdelar som kan struktureras utifrån pris, räckvidd och prestanda.

NMC-batteri

NMC-batteriet har jämförelsevis högre energidensitet vilket gör att det både kan ge bilen längre räckvidd och leverera snabb acceleration.

En annan fördel med NMC-batteriet är att det inte är särskilt känsligt för kallt klimat, vilket gör att räckvidden inte minskar så mycket när bilen körs och laddas vintertid.

En nackdel med NMC-batteriet är att det innehåller så kallade riskmineraler eller riskmaterial. Inte minst gruvbrytningen av kobolt är omgärdad av miljömässiga och sociala utmaningar som batteri- och bilindustrin försöker tackla.

Materialen i NMC-batteriet gör tillverkningskostnaden jämförelsevis hög.

En annan aspekt är att risken för så kallad termisk flykt, eller okontrollerad överhettning, är större i NMC-batterier än i LFP-batterier. Dock bör man understryka att den risken alltjämt är liten oavsett batterityp.

LFP-batteri

LFP-batteriet har jämförelsevis lägre energidensitet vilket påverkar räckvidd och även prestanda. Det har även högre vikt jämfört med NMC-batteriet.

En fördel med LFP-batteriet är att det har längre kalkylerad räckvidd, med andra ord att det klarar av fler laddcykler än ett NMC-batteri.

Eftersom LFP-batteriet innehåller andra och billigare mineraler blir tillverkningskostnaden lägre vilket gör att bilarna med LFP-batteri blir billigare.

Taggar
Riks Nyhet
Fler nyheter från Företagarna