För att funktionen du försöker använda ska fungera korrekt behöver du uppdatera ditt samtycke. Du kan alltid ändra dig genom att klicka på Cookieinställningar i sidfoten.

podcast news play företagaren I media förmån faq
Nyheter

”Vi ska bli bättre på att guida”

Publicerad 16 sep 2021
Arbetsmiljöverket brukar hamna långt ner på Företagarnas Myndighetsrankning gällande service, bemötande och förtroende. Det vill de ändra på genom att bli bättre på att kommunicera kring reglerna och göra dem mer tillgängliga på nätet, enligt Lisa Vallgren, digitaliseringsansvarig på Arbetsmiljöverket.

Småföretagen är en viktig målgrupp för Arbetsmiljöverket, eftersom de ansvarar för arbetsmiljön för väldigt många arbetstagare. Trots det upplever många av småföretagen brister i myndighetens service och bemötande och det slår mot deras förtroende för Arbetsmiljöverket. Lisa_vallgren.jpg

− Vi vill att alla ska vara nöjda med vårt arbete och se positivt på våra besök, men det är bara att konstatera att vi hittills inte nått hela vägen fram, säger Lisa Vallgren, digitaliseringsansvarig på Arbetsmiljöverket.

Regelförnyelsearbetet

Ett sätt som Arbetsmiljöverket arbetar på för att vända trenden är regelförnyelsen. Det pågår ett intensivt arbete med att förtydliga, tillgängliggöra och kommunicera reglerna så att de är anpassade för småföretagens behov.

 − Vi har tagit fram en studie om hur vi ska kommunicera bättre med mikroföretagare med 1–9 anställda. Insikterna vi fått av den arbetar vi nu med för fullt, säger Lisa Vallgren. 

LÄS Företagarnas Myndighetsrnking 2021 

Finnas där företagen letar

En insikt är att myndigheten både måste utveckla huvudkanalen av.se och kommunicera i de kanaler dit företagarna själva söker sig.

− Sedan 2020 är Arbetsmiljöverket part i myndighetssamarbetet Starta och driva företag och vi har utökat möjligheten att kommunicera via verksamt.se, säger Lisa Vallgren.

Ett omfattande arbete har pågått med att samla alla föreskrifter i en ny struktur. Det rör sig dock fortfarande om ett mycket omfattande regelverk som många upplever svårt att förstå. Därför arbetar Arbetsmiljöverket nu med att modulera all data så att den är tillämplig för ett arbetsliv som är statt i ständig förändring. 

− Vi har gjort grundjobbet med regelvården – att sätta in föreskrifterna i en ny struktur. Nu arbetar vi intensivt med att tillvarata de möjligheter som digitaliseringen erbjuder för sökbarhet, sortering och tillgänglighet så att det blir lättare att överblicka, använda och förstå, säger Lisa Vallgren. 

En vänlig guide  

Det handlar om att regelverket ska finnas tillgängligt i de situationer som företagen behöver det, ett par klick bort på vilken enhet man än önskar använda. För att lyckas med det arbetar Arbetsmiljöverket behovsdrivet och gör undersökningar i målgrupperna för att säkerställa användarvänligheten. 

Sommaren 2022 kommer den nya regelstrukturen att vara tillgängligt på webbplatsen parallellt med gällande föreskrifter. Sommaren 2023 träder den nya regelstrukturen i kraft och då kommer även allt stödmaterial granskas och uppdateras.

− Jag önskar att företagen framöver kommer att uppfatta Arbetsmiljöverket som en vänlig digital hand som guidar en rätt genom regelverket – ett närvarande, tryggt och enkelt digitalt stöd, säger Lisa Vallgren. 

Fler nyheter från Företagarna