För att funktionen du försöker använda ska fungera korrekt behöver du uppdatera ditt samtycke. Du kan alltid ändra dig genom att klicka på Cookieinställningar i sidfoten.

podcast news play företagaren I media förmån faq
Nyheter

”Postnord paketerar försämring som förbättringar”

Publicerad 6 okt 2021
Små e-handlare är beroende av Postnords tjänster, men leveransvillkoren försämras, anser e-handlaren Sabine Schäfer.
Foto: Michael715/Shutterstock.com

Från och med den 1 november kommer Postnord att lämna varubrev som inte får plats i brevlådan vid dörren, eller i en påse som hängs på lådan vid gemensamma brevlåderader utanför tätorterna. Enligt Postnord är det en förbättring av servicen som efterfrågats av både e-handlare och konsumenter, eftersom de då slipper hämta ut varubreven hos ett ombud. Alla är dock inte nöjda med förändringen.

Sabine Schäfer i Haninge driver en liten e-handel. Hon är orolig för att Postnords leverans vid dörr-lösning kommer att göra att varor försvinner, samtidigt som alternativen är för kostsamma.

− För min verksamhet är frakt den enskilt största kostnaden. Ett större företag än mitt kan ingå avtal med andra transportföretag, men för min del har jag inte de marginalerna, säger hon.

Varubrev viktiga för småföretagare

Ett varubrev är en försändelse som gör det möjligt för e-handlare att skicka små varor inom spannet 150 gram och två kilo direkt hem till konsumenternas brevlådor. Brevets maximala mått är 34 centimeter på längden, 24 centimeter på bredden och höjden får inte överskrida sju centimeter.

Ungefär 15 procent av varubreven är för höga för att få plats i brevinkasten. Det är dessa som lämnas hos ett ombud om inget annat angivits – och som från och med november kommer att lämnas utanför dörren eller i en påse vid gemensamma brevlådor på landet. Mottagaren ska få ett meddelande när varubrevet är levererat.

− En del av de varor jag säljer, som exempelvis parfymer, kan ta skada av att ligga ute. Dessutom finns det en uppenbar risk att fler paket försvinner om de lämnas ute, säger Sabine Schäfer.

Hon har talar med flera kunder och andra e-handlare som delar oron.

Försämringar drabbar kunderna

Enligt Sabine Schäfer är förändringen vid leverans av varubrev den senaste i en rad förändringar som Postnord förpackar som förbättringar, men som i själva verket är frågan om försämringar. För varor som inte väger mycket finns möjligheten att skicka med vanliga brev, men Postnord inför varannandagsutdelning i del efter del av landet, vilket gör att det tar längre tid för konsumenterna att få sina produkter.

− Redan i dag händer det att brev försvinner, eller cirkulerar i systemet i månader utan att komma fram. Nu blir det ännu en försämring, säger hon.

Postnord svarar på kritiken

Postnord bemöter kritiken med att poängtera att varubrev främst är en tjänst som är avsedd för leverans i postlådan eller postinkastet, och bara när det inte är möjligt ställs leveransen vid dörren eller hängs på postlådan. För den som verkligen inte vill att leveransen lämnas vid dörr eller postlåda finns andra alternativ, som leverans till ombud eller paketbox eller hemleveranser med kvittens (som då bara lämnas när mottagaren är hemma och kan signera mottagandet).

Enligt Postnord har de flesta konsumenter som återkopplat i Postnords app efter att ha fått sina stora varubrev till ombud sagt att de hellre hade sett att försändelsen lämnas vid dörren eller postlådan.

− När vi lämnar ett varubrev vid dörren/brevlådan aviserar vi mottagaren direkt att leveransen är utförd. Om det skulle vara utomhus och dåligt väder finns en påse särskilt framtagen för att skydda försändelsen, säger Maria Ibsén, pressansvarig på Postnord.

Taggar
Fler nyheter från Företagarna