För att funktionen du försöker använda ska fungera korrekt behöver du uppdatera ditt samtycke. Du kan alltid ändra dig genom att klicka på Cookieinställningar i sidfoten.

podcast news play företagaren I media förmån faq
Nyheter

Så lyckas du med en julkalender i sociala medier

Publicerad 1 nov 2021

Snart är det jul igen och julpyntet kommer glänsa i många företagares fönster inom kort, men hur ska man julpynta i sociala medier? Ett sätt är att skapa en julkalender. Därför har Företagarnas digitala kommunikatörer tagit fram några enkla tips på hur du lyckas med en julkalender i sociala medier.

5 tips för att skapa en lyckad julkalender i sociala medier

1. Skapa luckor

För att skapa en lyckad julkalender krävs det fina julinspirerade luckor. Det är helt enkelt bilder med alla julkalenderns siffror 1 - 24, sedan postar du en lucka varje dag från den 1 december fram till julafton den 24 december. Luckorna kan du skapa själv med hjälp av kostnadsfria program som till exempel Canva. Där kan du enkelt välja en mall med jultema och börja skapa luckorna för den kanal du valt att använda.

2. Välj rätt kanal

Det gäller att välja rätt kanal för din julkalender. Vilken kanal du väljer beror på vilken målgrupp av följare ditt företag har i olika kanaler och vad som intresserar dina följare där. På Företagarna har vi valt Instagram som kanal för vår julkalender, då vi märkt att målgruppen där gillar den typ av innehåll som vi valt att publicera i vår julkalender. Det är även lätt att arbeta med luckor via bildspel på Instagram samt Instagram Reels. 

3. Byt inte ut innehållet helt

Tänk på att följarna följer ditt företag av en anledning, om du byter innehåll helt och hållet under en månads tid, så kan det bidra till att du tappar följare. Därför kan du fortfarande ha liknande innehåll som tidigare under vissa luckor, men lägga in lite nya erbjudanden eller tävlingar under andra. Det gäller att ha lite nytt som höjer julstämningen, men fortfarande behålla det innehåll som brukar gå bra i kanalen och du vet att dina följare gillar.

4. Skapa en grupp på Facebook och kör en julkalender där

Ett annat sätt att göra en julkalender på är att skapa en grupp på Facebook där lokala företagare kan lägga upp sina erbjudanden under olika luckor. Vi på Företagarna kommer att ha en julkalender i år där alla som är medlemmar i gruppen kommer kunna lägga upp erbjudanden från sina företag. Då vi märkt att intresset för att marknadsföra sig i vår Facebookgrupp är stort.

Här kan du hitta gruppen: https://www.facebook.com/groups/foretagarenatverkarochhjalper

Fördelen med att använda en grupp i stället för ditt företags Facebook-sida är att du sparar tid genom att gruppmedlemmarna postar innehåll i kalendern. Dessutom kan det vara lättare att nå ut till fler personer i grupper. 

5. Publicera innehåll i julkalendern som skapar engagemang

Sociala medier bör inte användas för envägskommunikation, det gynnar dina inlägg i kanalen om du får engagemang från dina följare i form av kommentarer och reaktioner. Därför bör du ha tydliga uppmaningar i dina inlägg och försöka få dina följare att engagera sig i innehållet. Det kan handla om att ställa frågor till dina följare, anordna tävlingar eller få dem att dela med sig av sina åsikter i kommentarsfältet. Posta även inläggen i din julkalender den tid då dina följare är som mest aktiva, vilken tidpunkt det är kan se i statistiken för ditt företagskonto.

Taggar
Riks Nyhet
Fler nyheter från Företagarna