För att funktionen du försöker använda ska fungera korrekt behöver du uppdatera ditt samtycke. Du kan alltid ändra dig genom att klicka på Cookieinställningar i sidfoten.

podcast news play företagaren I media förmån faq
Nyheter

Klarar Volvos elbilar konkurrensen?

Publicerad 9 jul 2021
Volvo Cars presenterar en billigare modell av elsuven XC40 och visar upp en ny konceptbil. Räcker det för att hänga med?
Volvo laddar för en elbilsoffensiv. Men konkurrensen mellan tillverkarna är stenhård. Foto: Trygve Finkelsen/Shutterstock.com.

Volvo lanserar nu en instegsmodell av den helelektriska suven XC40 Recharge. Den billigare modellen startar på 529 900 kronor, mot 674 000 kronor för XC 40 Recharge Twin Motor. Till skillnad från den dubbelmotoriga versionen kommer den nya modellen vara framhjulsdriven. Räckvidden är lite kortare, batteriet lite mindre, motoreffekten lite lägre och accelerationen långsammare.

– Vi förväntar oss att denna nya variant kommer att bli mycket populär på flera av våra viktigaste marknader, eftersom vi ser att allt fler byter till elbilar, säger Lex Kerssemakers, global chef för Commercial Operations på Volvo Cars.

Genom att bredda modellprogrammet hoppas Volvo Cars attrahera fler köpare i Sverige. Under första halvåret såldes endast 602 stycken XC 40 Recharge enligt Bil Sweden. Det är färre än hälften så många som antalet nyregistrerade Polestar 2, byggd på samma plattform men med både lägre pris och längre räckvidd.

Renodlat elbilsmärke

Nyheten om det breddade modellutbudet kommer samtidigt som Volvo Cars meddelar att dotterbolaget Powertrain Engineering Sweden, inklusive motorfabriken i Skövde, kommer att överföras till ett samriskbolag som skapas med moderbolaget Geely Holding. Det nya bolaget heter Aurobay och ska vara en global leverantör av kompletta drivlinor, inklusive nästa generations förbränningsmotorer, växellådor och hybridlösningar. På så vis ska Volvo Cars renodlas och fokusera på att utveckla helt nya eldrivna bilar under de kommande åren.

Vad som är att vänta presenterades på ett stort event i Volvo Cars designcenter i Torslanda nyligen, då Concept Recharge visades upp – en konceptbil som innebär ett stort kliv för Volvo.

Uppdaterad skandinavisk design

De nuvarande elbilarna från Volvo, som till exempel XC 40 Recharge, är byggda på en platta som ska kunna ha både förbränningsmotorer och eldrift. Den nya plattan som ska ersätta den är helelektriskt och ska erbjuda räckvidd av en helt annan dimension.

Formspråket på konceptbilen som presenterades under Volvo Cars Tech Moment sägs vara troget arvet från skandinavisk design och devisen ”mindre men bättre” har lett till en avskalad interiör med hållbara material dominerad av flygplansliknande säten och en stor pekskärm. De karaktäristiska elbilsdragen finns tydligt markerade: platt golv, förlängd hjulbas och stora hjul. Volvo Cars betonar även säkerheten och de nya möjligheter som tekniken ger.

– Vår Concept Recharge är ett manifest för alla framtida elbilar från Volvo Cars, liksom en ny typ av fordon, sade Volvo Cars chefsdesigner Robin Page under presentationen.

Volvos kamp mot klockan

Volvo Cars har fortfarande störst marknadsandel i Sverige av alla bilmärken, men det är tack vare bilarna som drivs med förbränningsmotorer och som är laddhybrider. Bland rena elbilar är Volvo frånåkt av inte bara pionjären Tesla utan även Volkswagen som relativt sent påbörjade sin elektriska resa. Volkswagens ID 4 och ID 3 har mött en stark efterfrågan och plötsligt är VW:s marknadsandel näst störst bland elbilarna: 15,9 procent.

Än så länge utgör dock elbilarna en liten del av den svenska fordonsflottan, mindre än två procent. Det som Volvo Cars och alla andra tillverkare ser är dock att omställningen går väldigt snabbt. För fem år sedan stod de rena elbilarna för 0,7 procent av nyregistreringarna i Sverige. Nu utgör de över tio procent. Under juni månad ökade nyregistreringarna av elbilar med 412 procent, enligt Bil Swedens statistik.

Taggar
Riks Nyhet
Fler nyheter från Företagarna