podcast news play företagaren I media förmån faq

Därför får du problem med din Facebook-annonsering

Vad innebär egentligen Apples IOS-uppdateringar för småföretagens Facebook-annonsering? Företagarnas Growth Marketer Coordinator Hanna Larsson förklarar.
Publicerad 17 dec 2021
Foto: Koshiro K/Shutterstock.com.

Upplever du att du har fått sämre effekt av din annonsering på Facebook? Då är du inte ensam. Just nu lägger marknadsförare över hela världen pannorna i djupa veck för att lista ut hur man ska göra för att rikta rätt budskap till rätt person. Kanske har du plötsligt sett en annons som känns helt fel för dig? Så kan det se mycket väl se ut på andra sidan av dina annonser också.

Bakgrunden är att Apple gjort uppdateringar i operativsystemet IOS som gör det möjligt för användare att låta bli att dela personlig information. Det är som om folk plötsligt skulle skruva loss registreringsplåtarna på sina bilar.

Som tur är finns det lösningar och sätt att arbeta sig runt problemet. Det första steget är att ha en klar bild av vad problemet är och vad det inte är.

Svårare skapa relevanta målgrupper

Ur ett annonseringsperspektiv innebär de nya uppdateringarna att Facebook inte längre får inhämta information om vad en användare gör på ens hemsida, utan kan endast ”se” vad användarna gör så länge de är kvar i Facebooks app.

− Tidigare har vi kunnat skapa målgrupper baserade på vilka våra hemsidebesökare är och även riktat annonsering mot tidigare hemsidebesökare. I dagsläget kan vi inte använda oss av sådan typ av information från vår hemsida om en Iphone-användare nekar spårning, säger Hanna Larsson som är Growth Marketer Coordinator på Företagarna.

Därför drabbas småföretag hårdare

Hur många Iphone-användare som väljer att neka spårning skiljer sig mellan länder och åldersgrupper och är därför svårt att uppskatta. Däremot står det klart att sedan IOS 14.5 rullade ut har Facebook-annonsering blivit sämre än någonsin och det är återigen småföretagarna som får det tuffast, eftersom de inte har en stor mediebyrå med en enorm budget att röra sig med.

Det är däremot inte endast uppdateringarna kring IOS som orsakat att Facebook-annonsering just nu inte går lika bra som tidigare. Några anledningar till detta är att det är en miljon fler annonsörer per år på plattformen som ”tävlar” om annonsutrymmet och för att vi människor blivit mer immuna mot annonser.

− Om annonser inte står ut ur bruset i dag är det lätt för användare att scrolla förbi eller klicka bort annonsen, utan att ha hunnit reflektera över annonsen i sig, säger Hanna Larsson. 

Nio tips för att lyckas 

Den goda nyheten är att du som småföretagare kan göra saker för att lyckas bättre med din annonsering, även om du inte har möjlighet att anlita en byrå med marknadsförare:

Nio tips för att lyckas med din digitala annonsering.

Vad gör en Growth Marketer Coordinator?

Yrkestitlar kan i bland vara förvirrande. Inom digital marknadsföring är det ofta engelska titlar. Hanna Larsson förklarar vad hon gör:

− Som Growth Marketer Coordinator är jag länken mellan företag, målgrupp och ökad tillväxt. Genom att analysera och sammanställa data optimerar jag sedan för att nå högre resultat i alla digitala kanaler. Det innebär att jag jobbar med framtagning av digitala strategier och planering av annonsering med utgångspunkt från analyserad data.

Taggar
Riks Nyhet
Fler nyheter från Företagarna

Företagarnyheter från hela Sverige


Lyssna på Företagarpodden

Krönikor från våra politiska experter

Möt tre av Sveriges 500 000 jobbskapare

Företagarna Granskar

Granskning: Regelbörda

Det borde vara lätt att göra rätt men regelbördan är fortfarande en av de största utmaningarna för landets företagare. Hotellägare Thérèse Liljeqvist en av dem.