För att funktionen du försöker använda ska fungera korrekt behöver du uppdatera ditt samtycke. Du kan alltid ändra dig genom att klicka på Cookieinställningar i sidfoten.

podcast news play företagaren I media förmån faq
Nyheter

Tre månader post Brexit - byråkrati, gränskontroller och fel förpackningsformat

Publicerad 1 apr 2021
En lavinartad ökning av pappersarbetet, längre ledtider, högre kostnader, problem vid gränsen, tullhantering, ökad administration och transport. Det är min samlade bild av läget efter att stöttat Sveriges småföretag under det första kvartalet post Brexit, skriver Theresa Ryberg, Företagarnas EU-expert.

Brexit har slagit hårt mot de företagare som tidigare inte varit vana vid handel utanför EU. Många lever i tron om att transportören löser allt och har missat att förhandla riktiga handelsavtal med internationella leveransvillkor, som exempelvis vem som är ansvarig för tull eller skatt. Men även de företagare som varit väl förberedda för den omfattande förändringen som Brexit innebär stöter på patrull, inte minst eftersomvarken myndigheter eller gränskontroller levererar på det som utlovats till företagen som handlar mellan länderna. 

Tullkontroller skapar förseningar

EU-kommissionen lyfter att frihandelsavtalet som tecknats mellan Storbritannien och EU har minskat Brexits påverkan för EU:s inre marknad med en tredjedel. Detta gäller dock enbart vissa aspekter. Frihandelsavtalet har inte förhindrat omfattande så kallade icke-tariffära handelshinder, det vill säga hinder som inte är relaterade till tullavgifter men som ändå försvårar handel mellan länder. Exempelvis de tidskrävande tullkontroller som nu genomförs vid gränserna. Dessa kontroller har skapat enorma förseningar vilket resulterat i att många småföretag får vänta avsevärt längre än vanligt på sina leveranser. Detta är bara ett exempel av många på hinder som inte täcks av frihandelsavtalet och som bidrog till att Storbritanniens export till EU minskade med nästan 70 procent under januari 2021.

Gränskontrollen i Göteborg kan inte hantera vissa förpackningsformat

Vissa problem som företagare möts av i handeln mellan EU och Storbritannien kunde förutspås innan Brexit. Det var allmänt känt att det skulle bli dyrare att importera varor till Storbritannien eftersom företag nu både behöver betala importmoms och dessutom bevisa ursprung på sina varor för att dessa skall vara tullfria. Andra problem var helt omöjliga att förutse även för en utomordentligt ambitiös företagare som varit ute i god tid, vilket självklart skapar stor frustration bland de som förberett sig noggrant. Ett bra exempel är den officiella gränskontrollen i Göteborg som inte kan kontrollera vissa varor enbart på grund av dera förpackningsformat. Ja du läste rätt, gränskontrollen har inte möjlighet att hantera en produkt om den kommer i en viss förpackning. Ska varorna skickas tillbaka till Storbritannien för ompaketering och sedan skickas tillbaka till Sverige? Och vem ska i så fall stå för den kostnaden, som läggs på alla andra extra kostnader som tillkommit efter Brexit? Inget vet.

Tull trots varor med ursprung inom EU

Och sist men inte minst, kvar finns fortfarande problem som lätt hade kunnat åtgärdats innan Brexit men som lagts åt sidan utan åtgärd. Vilket återigen blir ett bevisför myndigheternas bristfälliga kunskap om företagares vardag och verklighet. Ett bra exempel är när ett svenskt företag som köper textilier från Italien som sedan av logistiska skäl transporterar produkten genom Storbritannien, ändå betalar importmoms och tull när dessa anländer till Sverige, trots att varorna har ursprung inom EU. Som företagare måste du därefter gå igenom en tidskrävande process hos tullverket för att få dina pengar tillbaka.

Företagen inom EU har varken råd eller tid med problemen som beskrivs ovan och det kommer inte att bli enklare med tiden. Storbritannien kommer att växa ifrån EU:s regler kring säkerhetskrav och standarder med mera.

Brexit är långt ifrån klart, det verkliga arbetet börjar nu. I fredags i förra veckan kom EU och Storbritannien överens kring finansbranschen, och vi står nu framför flera år av förhandlingar mellan parterna.  Det är därför viktigt att vi hänger med och fortsätter att påverka och vårda de framtida relationerna. 

 

Taggar
Riks Nyhet
Fler nyheter från Företagarna