I Gävle blev tårtkampanjen Cup cake-kampanjen
I fjol gjorde Tårtkampanjen succé. Land och rike runt träffade lokala beslutsfattare Företagarna för att samtala om kommunens företagsklimat över en bit tårta. I Gävle blev det sådan framgång att de ansvariga i kommunen gick och undrade när de skulle få nästa inbjudan. Sedan kom corona och vände upp och ner på tillvaron.
− Vi fick ligga lågt, men jag pratade med Gävles näringslivsdirektör Mattias Durnik före semestrarna och vi sade att vi skulle ordna något, säger Birgit Elonen, ordförande i Företagarna Gävle.
Fick byta till större lokal
Gävleföreningen upplever att det finns ett verkligt intresse i kommunen att arbeta tillsammans och man har en bra dialog med kommunen. Efter semestrarna berättade Mattias Durnik att han samlat politiker, chefer och andra tjänstemän.
− Det var så många som ville vara med att vi fick byta lokal för att kunna träffas coronasäkert, från ett mindre rum på kommunen till co-working-stället Dospace mitt i stan, säger Birgit Elonen.
Alla träffades inte i lokalen, utan några var med på videokonferens. Totalt handlade det om tjugo personer som tog del av den presentation som Gävleföreningen höll och efteråt ville många ha presentationen med sig för att kunna dela den vidare till andra.
Cup cakes i stället för tårta
Precis som företagare kommer i alla möjliga färger och former kan bakelserna i den coronasäkrade Tårtkampanjen se olika ut. Gävleförenigen bjöd på cup cakes från cateringföretaget Eva & Carinas kök.
− Det är jätteroligt att det blev så stor uppslutning. Det blev ett bra möte med genuint intresse från folket från kommunen. Det finns en vilja i Gävle att förbättra företagsklimatet, säger Birgit Elonen.
Gävleföreningen tycker att det gick väldigt bra att ordna en träff trots de restriktioner som råder.
− Jag tycker absolut att man kan göra det med rätt förberedelser, säger Birgit Elonen.