podcast news play företagaren I media förmån faq
Nyheter

Därför behöver du ha koll på Amazon

Publicerad 21 sep 2020
Det är dags att lyfta blicken, världen är global och nu kommer den till Sverige säger Amazonexperten Annika Mårtensson.
Amazon är en jätte som få undkommer att behöva hantera, både företagare och kunder. Foto: Shutterstock

 Läs också: Amazon: Så funkar e-handelsgiganten

Få företagare, eller privatpersoner för den delen, har kunnat undgå nyheten om att näthandelsgiganten Amazon är på väg att etablera sig i Sverige. Ryktet har pågått under flera år och på sensommaren 2020 meddelade företaget att man påbörjat sin lansering av en svensk version. 

Tajmingen för lanseringen är lämplig, menar Johan Anselmsson, professor i marknadsföring på Ekonomihögskolan vid Lunds universitet i en artikel på forskning.se.

– Tidpunkten är för etablering är perfekt just nu. I samband med stora kriser och strukturförändringar går det att rucka på folks annars så cementerade vanor. Just nu ökar andelen e-handel kraftigt, vilket är ännu en faktor som kan gynna Amazon, säger han till forskning,se.

Sker inte över en natt

Amazonkännaren Annika Mårtensson (runda bilden), fristående exportkonsult med lång erfarenhet av internationella affärer, instämmer i att coronakrisen har skyndat på digitaliseringen och vanan av att hantera digitala marknadsplatser

Annika Mårtensson_profilbild_2020 rund.png– Rädslan att handla på nätet har vi kommit över så när Amazon etablerar sig här kommer det att handla om rätt produkt, rätt pris och rätt leverans. Och det kan ju variera beroende på vem vi är. Det handlar inte bara om produkter utan även kringtjänster.

Förändringen kommer dock inte att ske över en natt, menar hon, det kommer ta lite tid för svenska kunder att gå över till Amazon. Men Amazon är trots allt en jätte som vi alla kommer behöva hantera, både företagare och kunder.

Har en företagares våta dröm

– De har all den statistik som är en företagares våta dröm och agerar utefter den. Därmed ligger de alltid lite före alla andra. Resurser är ingen fråga för dem, de kommer att uthålligt nöta tills de kommit dit de vill.

För svenska småföretag kommer Amazons entré på sätt och vis innebära att världen kommer till Sverige och gränserna försvinner, menar Annika Mårtensson.

–  Det som tidigare kunde upplevas som ett skydd, något om gjorde att jag kunde hålla i mina kunder, tidigare exklusivitet, är borta. På så vis ritas kartan om och alla konkurrerar med alla. Det är dags att lyfta blicken, världen är global och nu kommer den till Sverige.

Kan du tipsa om tre nycklar som stöttar småföretagaren i en Amazon-värld?

– Starka varumärken, gott rykte och massor med bra ratings. Budget för digital marknadsföring blir ett måste. Om ett företag ska sälja på Amazon eller inte beror såklart på, till exempel vilken typ av produkt det gäller, om man redan har återförsäljare och e-handel. Men för många kommer det bli svårt att inte finnas där oavsett, för sajten används också som sökmotor.  

Taggar
Riks Nyhet
Fler nyheter från Företagarna