Hållbarhetstänket viktigt när e-handeln rusar
E-handeln går starkt – andra kvartalet i år växte den med rekordstora 49 procent enligt PostNords e-barometer – och för allt fler företagare är näthandeln en naturlig försäljningskanal. Men att köra leveranser och returer hit och dit kan lätt bli miljömässigt tveksamt. Det är viktigt för branschen att ständigt ha med sig hållbarhetsfrågan i sin verksamhet, menar Philip Thunborg, expert på hållbarhet inom Företagarna.
– Det finns inget som tyder på att den kraftiga utvecklingen i e-handeln kommer att dala . Konsumenterna blir dessutom allt mer medvetna och kräver ofta att företagen har ett hållbarhetstänk.
Hållbarhetstänket gäller både hur varorna produceras och hur de levereras till kunden, enligt Philip Thunborg. Marknaden och kunderna blir allt mer on demand-fokuserad, där snabba leveranser är viktiga.
– Det finns givetvis utmaningar kvar, men många företag som levererar digitala lösningar för sina kunder har jobbat hårt med att minska miljö- och klimatpåverkan.
Det kan vara att man har effektiva lösningar för att minska utsläpp från exempelvis transporter. Samordning av transporter, hur varorna transporteras eller vilket drivmedel som används är exempel på hur företagen kan minimera sin påverkan.
Premiera "rätt" beteende
Ett sätt att ta sig an uppgiften ger Pär Svärdson, vd på näthandelsjätten Apotea i Företagarna LIVE för en tid sedan. Han förespråkar att man som företagare inom e-handel bör premiera det beteende som man vill att kunden ska ha. Fria returer är en sådan sak som kan skapa onödiga transporter.
– Vi vill att kunden ska beställa av oss därför har vi fri frakt. Däremot tycker jag inte att man ska ha fria returer, det är inte så bra för miljön och inte så bra för priset på varan då det driver väldigt mycket kostnader.
"Vi har testat fria returer men slutat. För oss blev det en miljömässig fråga, man ska inte köpa tre för att se hur de ser ut och sedan skicka tillbaka"
Elena Ekström, vd på Bukvy och gäst i samma avsnitt, var på samma linje.
– Vi har fri frakt men kunden står för returen. Vi har testat fria returer men slutat. För oss blev det en miljömässig fråga, man ska inte köpa tre för att se hur de ser ut och sedan skicka tillbaka. Kunden betalar inte lika mycket som det kostar på riktigt men de får ändå stå för en kostnad med returen
Samordning av transporter är förstås viktigt, medan en miljömässig förbättring av typen av fordon kan göras i ännu högre grad, menar Pär Svärdson.
– Transporterna är redan samordnade i hög grad. Det är nödvändigt för att få ner kostnader och för att få en bättre miljöprofil. Nästa steg att ta tag i är att skapa leveranssätt som är helt klimatneutrala. Det handlar om sådant som fossilfria bränslen och leveranser med cykelbud.