Hennes mål: göra Företagarna ännu större
För många medlemsorganisationer är det en utmaning att värva och behålla medlemmar. Företagarna utgör inget undantag. Företrädande 60 000 företagare och med verksamhet nationellt, regionalt och i 250 lokalföreningar gäller det hela tiden att ligga steget före, vässa erbjudandet och vara fortsatt relevant för målgruppen. För en sak är säker, företagare ställer höga krav.
− Vår bredd är unik. Vi finns i hela landet och erbjuder nätverk, kunskap och praktisk hjälp och driver utvecklingen för ett bättre företagarklimat, så att företagare får rätt förutsättningar att bli framgångsrika. Oavsett hur företagaren definierar framgång, säger Anna-Carin Enwall.
Snabb omställning på grund av corona
Sedan i våras har Anna-Carin varit tillförordnad chef för avdelningen för marknad och försäljning på huvudkontoret i Stockholm. Hon klev in i den rollen i samband med att Företagarnas tidigare marknads- och försäljningschef blivit headhuntad till ett annat uppdrag. I samma veva som hon gick över från att vara affärsutvecklingschef började coronakrisen torna upp sig på allvar över Sverige. Snart hade den kopplat greppet över hela samhällsutvecklingen.
− Hela organisationen tvingades ställa om all verksamhet. Mina medarbetare och jag började från en dag till en annan att jobba på distans. Lyckligtvis har vi hög mognadsgrad för att jobba digitalt i organisationen och vi hade alla system på plats så vi kunde ställa om i det närmaste helt smärtfritt till distansarbete, säger Anna-Carin Enwall.
Trivs i chefsrollen
Marknad- och försäljning är den största avdelningen på Företagarnas huvudkontor. Inom managementlitteraturen finns det hyllmeter om hur man ska få marknadsförare och säljare att se samma verklighet och jobba mot samma mål. Att den kulturen är etablerad på Företagarna är en styrka, även om det ställer krav på ledarskapet. Med Anna-Carins bakgrund som bland annat chef för marknad och försäljning på Bonnier Tidskrifter känner hon sig trygg och bekväm i chefsrollen.
− När jag började på Företagarna för fyra år sedan kom jag in för att bland annat arbeta med att analysera och förändra organisationens prismodell. Det arbetet är klart och sjösatt. Att nu få ägna mig åt att utveckla marknadsföring och försäljning och att vara chef är jätteroligt. Jag märker att jag har saknat det, säger hon.
Hård konkurrens
Företagarna fick stort gensvar i våras när tjänsten chef för marknad och försäljning utlystes. Anna-Carin fick den i konkurrens med ett hundratal andra sökande. Det hör inte till vanligheten att kunna göra en internrekrytering till en så pass viktig tjänst i Företagarna. Inte på grund av brist på kompetens i organisationen, utan för att det är en jämförelsevis liten och platt organisation. Enligt Företagarnas vd Günther Mårder kändes det därför extra roligt att hitta rätt person i Företagarna.
− För det första har Anna-Carin rätt bakgrund eftersom hon har erfarenhet både som chef i storföretag, som konsult inom marknadsanalys och som småföretagare inom strategisk rådgivning. För det andra har hennes avdelning fortsatt leverera starka resultat trots coronakrisen under det halvår som hon varit tillförordnad chef. För det tredje har många medarbetare på avdelningen uttryckt uppskattning över ledarskapet, säger Günther Mårder.
Företagarna gör skillnad
I kristider är det många som vänder sig till Företagarna för att få stöd och hjälp, dela med sig av sina erfarenheter, vidga nätverk och hålla sig underrättade om vad som händer i näringspolitiken. Det går inte en dag utan kvitton på hur uppskattad organisationens bredd, djup och inflytande är. Det är något som alla som arbetar på med marknad och försäljning upplevt under coronakrisen.
− Det känns jättebra att fortsätta leda min avdelning som ordinarie chef. I min roll möts flera av de uppgifter som jag ägnat mig åt tidigare i mitt yrkesliv och jag får arbeta med ett superteam, säger Anna-Carin Enwall.