headphones newspaper video-player
Corona-pandemin Artiklar för företagare

Sommaren kommer med semesterblues och ljusglimtar

21 maj 2020
Många företag inom besöksnäringarna går in i sommaren rejält tillknycklade av coronakrisen, men det finns hopp.

Skymningsbård blir gryningstimme, varken tidig eller sen, diktar Harry Martinsson om det sena ljus som hör sommaren till. I år har förnimmelsen av att vara uppe i något som står och väger en mörkare innebörd. Likt väderleksrapporter hör vi dagligen hur många som dött i sviterna av covid-19. Vi håller både avstånd och modet uppe, så gått det nu går. För trots att semestrarna rycker allt närmre är planerna för många ännu höljda i dunkel och många företagare blickar ut över ett okänt landskap.  

Svenskar stannar hemma

Vid det här laget har de allra flesta dragit ett streck över allt vad utlandssemestrar heter, särskilt som Utrikesdepartementet förlängt avrådan från icke-nödvändiga resor till alla länder fram till 15 juli. Att Italien öppnar gränserna i juni och flera länder rör sig i samma riktning får begränsad effekt. UD:s avrådan innebär bland annat att hemförsäkringarnas reseskydd inte gäller. Risken att stå utan praktisk eller ekonomisk hjälp om något händer utomlands hämmar de flestas reseaptit. Ett tecken i tiden är att resejätten Apollo i sommar slår upp portarna för sitt första nordiska koncepthotell i Båstad och marknadsför Bjärehalvön som turistmål.

Tuffa tider

Vid en första anblick vore förutsättningarna för alla som kan erbjuda svemester, hemester eller stacation – kärt barn har många namn – riktigt goda. Men eftersom samhällets rörelsemönster ställts på ända och det nu länge ekat tomt i flygplatsernas ankomsthallar har alla som på något sätt arbetar med att bidra till de där härliga dagarna vi alla drömmer om redan tagit smällar. Vi vill att restauranger, hotell, campingar, stränder och alla lockande besöksmål ska finnas där, men ekonomin är för många redan ansträngd.

− Inför påsk hade vi många avbokningar. Vi gick från hundra procent beläggning till tre procent. Men den senaste veckan ser vi åter hur bokningarna för sommaren börjar komma in även om det inte är i lika hög takt som motsvarande period i fjol, sade Linda Kempe som är vd på Daftö Resort, strax utanför Strömstad till Dagens Industri i början av maj.

Två timmarsregeln

Ytterligare en begränsning för semester i Sverige är att regeringen och Folkhälsomyndigheten alltjämt avråder från resor över hela landet. Resor som motsvarar en till två timmar med bil från hemorten kan genomföras under vissa förutsättningar, sade statsminister Stefan Löfven på en pressträff den 13 maj. Det gör att besöksmål i klassiska semesterregioner som Skåne, Halland, Västra Götaland, Gotland och Jämtland Härjedalen får begränsade upptagningsområden även bland inhemska turister. Men det gör också att många vill köpa ett semesterboende.

Cecilia Hemer Eliasson är fastighetsmäklare och delägare i Länsförsäkringar Fastighetsförmedling i Åre och märker av det.

− De norska kunderna kommer inte nu, men vi har fortfarande budgivningar. Det är kunder från Östersund och även från Stockholm och längre bort. I vanliga fall brukar de som köper ha siktet inställt på vintern, men nu är många angelägna om att få snabbt tillträde, så de är inställda på att kunna vara här under sommaren, säger hon.

Mörbultad besöksnäring

Kreditupplysningsföretaget UC för statistik över konkurser. I april ökade antalet inom hotell-och restaurangbranschen med 159 procent jämfört med samma månad i fjol. Stockholms handelskammare uppskattar bortfallet av konsumtion från utländska turister (Sveriges turismexport) mellan den 15 mars och midsommardagen till 36 miljarder kronor. Därtill har den sociala distanseringen och restriktionerna för offentliga tillställningar och allmänna sammankomster lagt sig som en våt filt över hotell och restauranger och helt kvävt marknaden för konserter, föreställningar och evenemang.

”När vi gick in i vårt 10:e år som konsert- och evenemangsarrangör kunde vi inte i vår vildaste fantasi föreställa oss den situation vi nu befinner oss i”, skriver konsertarrangören Brink & Berger i Uppsala som nyligen gått i konkurs.

Se möjligheter

Lina Skandevall är näringspolitisk expert på Företagarna och dessutom välrenommerad reseexpert med världen som arbetsfält. Som redaktör för resemagasin har hon besökt mängder av exotiska platser och har ett rikt kontaktnät bland resejournalister och trendspanare. Hon ser, trots problemen många möjligheter.

− En stark trend nu är att vi söker oss ut i naturen. Vi vill inte vara bland mycket folk på grund av risken för smitta. Det innebär ett uppsving för outdoor-varor och tjänster. Folk köper tält, cyklar och prylar och efterfrågar hjälp eftersom alla inte vet hur man ska använda dem, säger hon.

Att människor beger sig ut i skog och mark är en utmaning för den lokala besöksnäringen, eftersom det är ett beteende som inte kan fångas upp utan anpassning, men Lina ser flera exempel på det.

− Hotell säljer vandringspaket och cykelpaket där de erbjuder kringtjänster även om människor inte bor i deras rum. Det kan även handa om att erbjuda träning för att bygga relationer och varumärkeskännedom bland potentiellt framtida gäster, säger hon.

En annan aspekt är att köpstarka personer som vanligtvis reser utomlands och uppskattar lyx nu är vingklippta.

− Lyxsegmentet är vi inte så vana vid att ta hand om i Sverige, men i år finns en möjlighet att vara kreativ och överraska för den som vågar, säger Lina Skandevall.

Vågar man satsa?

Även om coronakrisen nu genomsyrar allt kommer den förr eller senare att klinga av och försvinna. Även om företagare är bra på att se möjligheter upplever många att det är vanskligt att investera i hemester-kunderna om de när vardagen återvänder sätter sig på flyget utomlands igen.

− En satsning kan absolut vara värt det. I vanliga fall kommer ju tyskar och andra utländska turister och de uppskattar kvalitet. Dessutom finns det goda möjligheter att utveckla den inhemska turismen i och med debatten om hållbarhet, säger Lina Skandevall.

Räkna ut kostnaden för ditt medlemskap