För att funktionen du försöker använda ska fungera korrekt behöver du uppdatera ditt samtycke. Du kan alltid ändra dig genom att klicka på Cookieinställningar i sidfoten.

podcast news play företagaren I media förmån faq
Nyheter

Pandemin ett "rejält hack i kurvan"

Publicerad 25 maj 2020
En pandemi är det enda som kan stoppa storstaden, förutspådde han redan 2014. Och corona lär bli ett rejält hack i tillväxtkurvan, säger författaren och entreprenören Per Schlingmann idag.

"Det enda som kan hota städernas tillväxt är en pandemi". Det menade Per Schlingmann, författare, entreprenör och välkänd kommunikationsexpert, i boken Urban Express, som han skrev med Kjell A Nordström redan för sex år sedan.

per-schlingmann.pngMed pandemin rakt i knäet, vad säger han om sin profetia idag? I Företagarna LIVE, på temat Den anpassningsbara och kreativa företagaren - framtidens vinnare? fick Per Schlingmann just den frågan av Günther Mårder, och svarade så här:

– Ja det var nästan spöklikt. Det enda som kan hota stadens tillväxt är en pandemi, människor bor tätt. Det vi kommer kunna säga om några år är att det här var ett rejält hack i kurvan. Coronapandemin slår rakt mot städer, stadsliv och besöksnäring, när de enda vapnet vi har är att hålla människor ifrån varandra. Det går emot det mest centrala i att vara människa, säger Per Schlingmann.

– Det är egentligen svårt att förstå varför staden lockar, med dyra boendekostnader, osäker arbetsmarknad. Men den magiska slumpen och möjligheterna lockar dit oss ändå. Vi gillar landsbygdens värderingar men vill bo i städer, fortsätter Per Schlingmann.

Ledare behöver rätt balans i krisen

I intervjun ger Per Schlingmann också några råd kring ledarskap i kristider. Han menar att det som kännetecknar gott ledarskap i en kris är att man hittar balansen.

– En balans mellan å ena sidan starka idéer om framtiden och vad man vill åstadkomma. Och å andra sidan att man gör människor delaktiga i hur man ska ta sig ur krisen.

Han har noterat några saker som utmärker ledarskap i kriser efter att ha tittat runt på vad företag gör och hur de agerar.

– Det intressanta i en för de flesta plötslig och tydlig kris som den här är att den kräver att man som ledare är väldigt konkret i det man gör. Man behöver också vara prestigelös och pröva sig fram. Ska vi prova take away, ja då gör vi det i morgon. Många underskattar att det är viktigt som ledare att visa medarbetare, kunder och partners att man har en färdplan framåt, säger Per Schlingmann.

Se hela intervjun med Per Schlingmann i Företagarna LIVE här

I avsnittet medverkar också Lina Nettelblad, grundare av Mattipset i Skara och Therese Hedén, som grundat eventbolaget Hedén och Jungander som berättar hur de ställt om i kristider.

Dessutom berättar Elin Johansson från Facebook hur du genom kreativitet kan bli extra framgångsrik i ditt arbete med sociala medier.

Taggar
Riks Nyhet
Fler nyheter från Företagarna