headphones newspaper video-player
Corona - råd och stöd för företagare

Här får turister från utlandet gå på älgsafari – digitalt

Älgsafari via länk ska hålla Åre Nature Adventures utländska gäster varma för framtida besök. Och kanske kan digitala lösningar i branschen bära sig på egen hand efter corona, tror grundaren Rickard Fredriksson.
Publicerad 10 jun 2020
Digitala naturupplevelser betyder i Explore Åres fall älgsafari.

För Åre Nature Adventures och moderbolaget Explore Åre, företag inom besöksnäringen i Åre, slog coronakrisen till stenhårt. Från att bokningsläget var betydligt bättre än tidigare år försvann allt de där veckorna i våras.

rickardAre.pngEtt krisläge som krävde kreativitet, berättar Rickard Fredriksson som är grundare.

–  Turisterna från Sverige har börjat boka igen efter att reserestriktionerna släppts men de många från utlandet lyser ännu med sin frånvaro. Vi har varit tvungna att helt ställa om till att satsa på inhemsk turism, och på digitala naturupplevelser, säger Rickard Fredriksson.

Digitala naturupplevelser betyder i Åre Nature Adventures fall älgsafari. Besökarna kan hemifrån soffan följa med på en resa ut i den jämtländska naturen. Och intresset finns där, menar Rickard Fredriksson.

– Under vår första sändning hade vi runt 30 gäster som följde med live, men det verkar som intresset sprider sig och det har redan bokat på ett gäng inför kommande sändningar. Tröskeln för digitala möten, streaming och liknande verkar ha sänkts betydligt under krisen. En fördel är att via internet kan man ju ta med obegränsat med gäster på samma unika tur, mot annars åtta personer i vår minibuss.

Digital turism kan leva kvar

Syftet med safarin är i första hand att marknadsföra sig mot den internationella marknaden och för de naturintresserade svenskar som är i riskgrupp för covid-19 och inte så benägna att resa. Allt för att dessa gäster ska välja ett besök i Åre när pandemin väl är över. Men kanske kan digitala safaris bli ett eget tillskott i utbudet, menar Rickard Fredriksson.

–  Eftersom detta är helt nytt så vet vi inte om detta även kan bli en produkt som faktiskt kommer att bära sig själv och att de som tittar gillar upplägget såpass att de återkommer och tittar på många sändningar.

Hur viktigt är det med kreativitet i ett sådant här krisläge?

–  Det är i kristider man tvingas tänka utanför boxen på riktigt, så jag skulle säga att kreativiteten är nyckeln till att hitta nya vägar och utveckla nya samt befintliga produkter, säger Rickard Fredriksson.


Mer från hela Sverige


Krönikor

Tema: LAS


Coronakrisen