För att funktionen du försöker använda ska fungera korrekt behöver du uppdatera ditt samtycke. Du kan alltid ändra dig genom att klicka på Cookieinställningar i sidfoten.

podcast news play företagaren I media förmån faq
Nyheter

Pausa trängselskatten

Publicerad 28 apr 2020
Genom att pausa trängselskatten i Stockholm och Göteborg kan trängseln i kollektivtrafiken minska och transportföretagen få en kostnadslättnad.
Foto: Alexanderstock23/Shutterstock.com

Trängselskatten i Göteborg och Stockholm är till för att minska belastningen på infrastrukturen och för att stimulera användandet av kollektivtrafik. Sammantaget innebär trängselskatten nästan 200 miljoner kronor i månaden till statskassan, öronmärkta för infrastrukturprojekt.  

− Trängselskatten är en stor intäktskälla för staten och finansierar investeringar i infrastrukturen, men för att minska smittspridningen är pausad trängselskatt en viktig åtgärd. Om regeringen pausar trängselskatten så behövs det också ett tydliggörande om att man avser upprätthålla de projekt som är igång, och att kommande nödvändiga investeringar inte riskeras, säger Philip Thunborg, Företagarnas expert på hållbarhet och infrastruktur.

Löfven sätter stopp

Under tisdagseftermiddagens partiledarmöte meddelade statsminister Stefan Löfven att regeringen inte avser att pausa trängselskatten. Detta trots stöd för åtgärden från oppositionen, Liberalerna och Miljöpartiets trafikborgarråd i Stockholm.

− Det är olyckligt att regeringen väljer att fortsätta försvåra för såväl företagare som arbetstagare att kunna använda sitt fordon i eller till sitt jobb. Att hålla igång näringslivet och se till att personer inom vård, skola och omsorg håller sig friska är nödvändigt för att dämpa effekter av denna kris, säger Philip Thunborg.

Minskad trängselPhilip.png

I Stockholms stad har styret tydligt önskat att trängselskatten ska pausas under en tid framöver, men kommunledningen har inte makt att genomföra åtgärden – ansvaret ligger hos riksdagen och regeringen. Göteborg har inte samma smittspridning som Stockholm för tillfället. Men enligt Folkhälsomyndigheten är minskad trängsel i kollektivtrafiken en viktig del i bekämpningen av virusets spridning. Trots att regeringen säger nej anser Företagarna att det behövs ett  beslut om att pausa trängselskatten i både Göteborg och Stockholm tills vidare. 

− Ambitionen med trängselskattesystemet är att effektivisera transporterna och minska trängseln i trafiken. Men i det här läget behöver tvärtom fler ta bilen i stället för att åka kollektivt och de som verkligen behöver åka kollektivt måste kunna göra det utan att riskera bli smittade i trånga bussar, spårvagnar eller tunnelbanevagnar, säger Philip Thunborg.

Slopad trängselskatt avlastar transportföretag

Förutom minskad smittspridning skulle en pausad trängselskatt avlasta många transportberoende företag som just nu är hårt ekonomiskt pressade. Företagarna har presenterat och drivit på för ett antal åtgärder som ska hjälpa företagen genom den ekonomiska kris som virusets samhällsspridning försatt Sverige i – kostnadsstöd, breddad korttidspermittering och utökat sjuklöneansvar för att nämna några. 

− Företagen behöver likviditet och hålla ner alla sina kostnader för att övervintra krisen. På lokal nivå har vi uppmanat kommunerna att göra så mycket som möjligt för att minska kostnaderna för företagen, och många kommuner har hörsammat genom att exempelvis sänka hyror och skjuta upp avgifter eller fakturor. En pausad trängselskatt hade varit ytterligare en del i arbetet med att behålla likviditeten i företagen, säger Philip Thunborg.

Fler nyheter från Företagarna