För att funktionen du försöker använda ska fungera korrekt behöver du uppdatera ditt samtycke. Du kan alltid ändra dig genom att klicka på Cookieinställningar i sidfoten.

podcast news play företagaren I media förmån faq
Nyheter

Gemensam väg är grunden i ett bra samarbete

Publicerad 22 okt 2019
Varför väljer stora företag att samarbeta med Företagarna? Jo, för att de vill komma i kontakt med de små företagen, vilket i dagens samhälle många gånger är en utmaning. Och varför väljer Företagarna att samarbeta med de stora företagen när det är småföretagen som är vår målgrupp? Jo, för att de stora företagen kan erbjuda våra medlemmar det som de efterfrågar.

Företagarnas samarbeten handlar om ett ömsesidigt utbyte av både kunskap och praktisk hjälp. För att det ska fungera, är det väldigt viktigt att båda parter delar värderingar och grundsyn. Har vi de byggstenarna på plats, kan vi tillsammans nå nya höjder. Vi vill hela tiden att det ska bli win-win för alla parter. Det vill säga, de förmånliga erbjudanden som partners erbjuder, bidrar till att medlemmar sparar pengar, samarbetspartners ska hitta nya affärsmöjligheter och Företagarna ska stärka medlemsnyttan i samband med ett medlemskap.  

På plats på Årets Företagare finns flera av Företagarnas samarbetspartners. Här passar bland annat IKEA, DB Schenker, Dibs, Länsförsäkringar, Willis Towers Watson, SJ, Nets, Circle K, Småa och Grant Thornton på att träffa medlemmar, förtroendevalda och finalister.

Företagarna har ställt fem frågor till Niclas Willén, partneransvarig på Volvo Car Sverige AB som är huvudsponsor av Årets Företagare i Sverige 2019. De har varit Företagarnas samarbetspartner i tre år och avtalet har slagit nya rekord år efter år. Men vad beror det på egentligen?

Varför väljer ni att sponsra Årets Företagare i Sverige 2019?

− Vi tycker att det är ett otroligt trevligt och viktigt event för Företagarnas engagerade medlemmar. Det är även ett perfekt tillfälle för oss att få kontakt med företagare från olika delar av Sverige.

Vad är det bästa med ert samarbete med Företagarna?

− Det är flera faktorer som spelar in här. Men vi vet att många företagare är i behov av en bil och vill ha ett enkelt bilägande och genom att samarbeta med en organisation som Företagarna kan vi nå dessa personer genom ett unikt erbjudande.

Sedan är det oerhört viktigt att se att vi kan nå nya höjder genom att arbeta ut en produkt tillsammans. Alla som är inblandade i avtalet är oerhört engagerade och det ger hela tiden extra energi.

Hur lyckas ni sprida kunskap om det här samarbetet lokalt?

− Volvo Car Sverige är regelbundet ute och besöker våra återförsäljare och på dessa möten så informerar vi och påminner om samarbetet med Företagarna. Varje dag följer vi upp hur många bilar som säljs på avtalet och det tas upp på möten där ledningen och anställda är samlade. Ska man ha ett samarbete med en annan organisation eller företag, är det viktigt att ta det på allvar. Allt eller inget, vilket i vårt fall innebär fullt fokus på avtalet och hela tiden utvärdera vad vi kan göra bättre och utveckla. Vi försöker även koppla samman Volvos återförsäljare med Företagarnas lokalföreningar för att de i sin tur ska få ett bra nätverk med nya möjligheter.

Vilka förväntningar hade ni på samarbetet?

− Från början bestod samarbetet av flera lokala avtal med Företagarnas regioner. Men man insåg snart att det hade potential att växa om vi istället ersatte flera avtal med ett rikstäckande sådant. Från början satte vi ett väldigt ambitiöst mål för de två första åren som säkert indirekt har hjälpt oss att driva arbetet framåt. Men vartefter så insåg vi att det var minst sagt ett realistiskt mål. Men självklart behöver ett bra samarbete och engagemang från båda parter ligga till grund för att det ska fungera.

Vad tycker ni är grunden i ett gott samarbete, oavsett om man är storföretag eller småföretag?

− Det absolut viktigaste är att man har en gemensam målbild och delar vision. Det behöver finnas tillit till de involverade i avtalet för att det ska fungera. Ett samarbete är till för alla; partners och kund. Och som jag nämnde tidigare är det mycket engagemang som behöver ligga till grund för att man ska lyckas.

Fler nyheter från Företagarna