Nu blir bloggaren och företagaren Kenza stämd av KO
Företagare som arbetar med sociala medier måste vara extremt försiktiga med hur de markerar ut sina samarbeten. Anledningen till att bloggaren och företagaren Kenza blev stämd är att hon enligt KO inte markerat ut ett samarbete ordentligt.
Kenza hade varit på en resa i Zanzibar tillsammans med andra influensers och representanter för ett solglasögonföretag. Efter det så hade hon publicerat flera inlägg på sina sociala medier när hon hade solglasögonen på sig, men vissa av hennes inlägg saknade markering om att det var ett reklamssamarbete, enligt KO. Kenza själv hävdar att hon inte gjort fel.
Företagarna vill uppmärksamma er om i samband med denna händelse är att alla företagare som arbetar med marknadsföring i sociala medier måste vara försiktiga när det kommer till märkning av annonser vid reklamsamarbeten.
Det kan kosta mycket pengar om man inte gör detta på rätt sätt och det är alltid bäst att vara övertydlig när man markerar ut reklamssamarbeten. Det är både företagets och bloggarens ansvar att detta sköts på rätt sätt och följer marknadsföringslagen.
Det kan du läsa mer om vad som är viktigt att tänka på i artikeln Vad gäller vid annonsmärkning av samarbeten på Youtube, Instagram och bloggar?