För att funktionen du försöker använda ska fungera korrekt behöver du uppdatera ditt samtycke. Du kan alltid ändra dig genom att klicka på Cookieinställningar i sidfoten.

podcast news play företagaren I media förmån faq
Nyheter

Använd kraften i e-post för din marknadsföring

Publicerad 30 jan 2019
E-post är fortfarande en oerhört kraftfull och effektiv kanal för att jobba med digital marknadsföring.

Cirka 98 procent av alla internetanvändare använder e-post för att kommunicera privat och på jobbet. Men hur ska du komma igång med din e-postmarknadsföring och vad ska du tänka på? Oskar Glauser driver nyhetsbrevs och mejltjänsten Minutemailer.com och listar det viktigaste du behöver veta för att lyckas med din marknadsföring.

8 tips för att lyckas med din e-postmarknadsföring

1. Samla in e-postadresser

För att jobba med e-postmarknadsföring behöver du e-postadresser till personer som är intresserade av ditt budskap. Akta dig för att skaffa dessa på fel sätt då det inte är tillåtet enligt GDPR att skicka mejl till folk som inte valt att få dessa. Jobba med landningssidor, formulär på din egen sajt eller fysisk insamling av e-post i din butik. Du kan också ha en opt-in funktion för kunder till din e-handel eller liknande.

Läs mer om GDPR här.

2. Gör en plan för dina utskick

Tänk igenom hur du ska jobba över tid, hur många utskick orkar du skapa per vecka och hur kan du variera budskapet. Gör utskick vid speciella högtider eller när dina konkurrenter inte gör det. Planera ett tag framåt så du kan hålla en bra och jämn takt vilket är viktigt vid e-postmarknadsföring.

Läs mer om att planera sin marknadsföring här.

3. Fånga läsarens uppmärksamhet

En stor del av framgångsrik e-postmarknadsföring handlar om ämnesraden. Den korta text som dyker upp i mottagarens e-postprogram och sammanfattar mejlet. Det är där du har chans att få mottagaren att läsa just ditt mejl. Var noga med den texten och testa lite olika sätt att skriva den på. Ibland kan det fungera att vara mystisk eller rolig men annars kanske det är bättre att bara vara väldigt tydlig med vad det är för innehåll man får om man klickar på mejlet.

4. Skapa intressant innehåll

Tänk inte så mycket på vilket budskap du vill få ut utan snarare vad du kan säga i ett mejl som intresserar din målgrupp. Kanske är det inte din prislista du ska skicka ut utan snarare bjuda på kunskap inom ditt område. Målet är att få läsarna att längta tills nästa utskick och inte kännas för påstridig.

5. Håll det enkelt och snyggt

Design är viktigt och de flesta har ont om tid. Välj hellre en snygg bild och en kort text i ett mejl än 10 olika budskap och en mängd dåliga bilder. Dela upp det du vill säga i flera mejl och varför inte prova att skicka ett mejl utan design som omväxling för att det ska kännas mer personligt.

6. Undvik att spamma

Vad som klassas som spam är inte alltid tydligt. Men kort sagt så är oönskade mailspam. Även om någon har valt att få dina mejl kanske det budskap du har i mejlen inte matchar deras förväntningar eller att du skickar mejl alldeles för ofta. Det är också viktigt att hitta en bra balans mellan bild och text och inte använda för många konstiga ord eller t ex utropstecken.

Läs mer om spam här. 

7. Vad ska läsaren göra sen?

Tänk igenom vad du vill att läsaren ska göra efter varje läst mejl. Ska de gå till din sajt? Köpa en viss produkt? Besöka din butik? Var tydlig med dina uppmaningar och styr läsaren. Det uppskattas ofta och känns bättre än ett allmänt nyhetsbrev med en massa länkar.

8. Utvärdera dina utskick och testa dig fram

Följ upp varje utskick och se hur det gick. Var det ovanligt många som avregistrerade sig? Var det många som klickade på en viss länk? Fungerade ämnesraden oväntat bra? Testa dig fram. Skickar du mejl relativt ofta kan du skruva på budskap och innehåll och se hur det påverkar din statistik.

Behöver du mer hjälp kan du fortsätta läsa här.

Minutemailer är ett allt-i-ett verktyg för epostmarknadsföring. Skapa, schemalägg och skicka vanliga smarta mejl och nyhetsbrev. Starta ett gratis konto på https://minutemailer.com och pröva själv.

 

Taggar
Riks Nyhet
Fler nyheter från Företagarna