För att funktionen du försöker använda ska fungera korrekt behöver du uppdatera ditt samtycke. Du kan alltid ändra dig genom att klicka på Cookieinställningar i sidfoten.

podcast news play företagaren I media förmån faq
Nyheter

Enklare för myndigheterna – krångligare för småföretagen

Publicerad 15 feb 2019
Arbetsgivardeklaration på individnivå och Skatteverkets systemstöd för detta skapar huvudvärk för småföretagare i allmänhet och för redovisningskonsulter i synnerhet, anser Alice Wallhoff i Helsingborg.

Sedan årsskiftet måste alla företag löpande skicka in arbetsgivardeklaration på individnivå för löner och förmåner. Arbetsgivare måste alltså redovisa utbetalningar för arbete och skatteavdrag per anställd varje månad, i stället för att som förr skicka in en årlig kontrolluppgift till Skatteverket.

Mindre flexibelt för arbetsgivare

Lagstiftarnas huvudsakliga syfte med den nya ordningen är att minska skattefusk och skatteundandragande. Med det nya sättet att redovisa menar Skatteverket att det blir lättare att upptäcka eventuella fel snabbare. Men systemet är mindre flexibelt för arbetsgivare och upplevs som krångligt av många småföretagare.  

– Det tar märkbart längre tid att rapportera in uppgifterna eftersom de måste göras för var och en på ett företag. Skulle man dessutom råka göra fel en månad kan man inte heller rätta till det på ett enkelt sätt genom att justera nettobeloppet i en senare arbetsgivardeklaration. Nu måste man som företagare och arbetsgivare i stället kräva tillbaka hela bruttobeloppet av den anställde, säger Alice Wallhoff som driver egen verksamhet inom redovisning och ekonomi med kontor i Helsingborg och Åstorp.

Inte användarvänligt

Alice har lång erfarenhet från redovisning och revision och är van att hantera löpande redovisning samt månads- och årsbokslut för kunderna. Men hon ger inte mycket för den nya tjänsten Arbetsgivardeklaration som ersätter den gamla tjänsten Moms- och arbetsgivardeklarationer på Skatteverket.

– Hur kan de släppa en så dåligt genomtänkt funktion? Systemet är inte användarvänligt. Vi som är redovisningskonsulter kan inte länge få en lista över vilka företag vi har lämnat in arbetsgivardeklaration för. Jag får alltså ingen överblick i systemet och om man missar att rapportera påförs man avgifter, säger Alice Wallhoff.

Enligt Skatteverket arbetar myndigheten nära programvaruutvecklare och branschorganisationer för att få en så smidig tjänst som möjligt. Myndigheten beklagar problemen och menar att en del funktioner ramlat bort under utvecklingen och att man har för avsikt att se över dem. Men fler förändringar är på gång. Tidningen Resultat skriver att moms kommer att hamna i en egen funktion på ”Mina sidor” från och med 1 mars. Då kommer det inte att gå att se vilka momsdeklarationer som finns kvar att redovisa eller göra en betalningssammanställning.

– Jag ser ingen uppsida med allt detta. Systemet är inte anpassat till verkligheten. Flera gånger om dagen mejlar jag och mina samarbetspartners Skatteverket om de stora brister vi ser i systemet, säger Alice Wallhoff.

Alice har flera småföretagare som kunder som tidigare skött redovisningen själva. Nu ger de upp och behöver hjälp för att arbetsgivardeklaration på individnivå ska bli rätt. Men det som redovisningskonsulterna möts av är alltså ett system som sätter käppar i hjulet.

Har du erfarenhet av orimlig regelbörda?

Dela med dig här på Företagarnas kampanjsida: Efterlysning: Din värsta regelbörda.
Tillsammans tar vi upp kampen mot regelbördan!

Fler nyheter från Företagarna