För att funktionen du försöker använda ska fungera korrekt behöver du uppdatera ditt samtycke. Du kan alltid ändra dig genom att klicka på Cookieinställningar i sidfoten.

podcast news play företagaren I media förmån faq
Nyheter

Betydelsen av att få betalt i tid eller inte

Publicerad 13 feb 2019
I en undersökning bland svenska företag 2018, rankade 37 procent småföretagare sena betalningar som ett betydande hinder för att kunna växa, och nästan vart femte företag svarade att man skulle anställa fler om man fick betalt i tid.

Få betalt i tid. Det borde väl vara en självklarhet? Men uppenbarligen får en stor del småföretagare som svarade i undersökningen (European Payment Report 2018) betalt för sent så pass ofta att de påverkar deras möjlighet till expansion.

Men hur är det? Är det ett tillstånd som en företagare måste acceptera, eller finns det motmedel? Svaret är ja, det finns saker att göra som bereder marken för bättre kreditflöde och som i förlängningen kan påverka lönsamheten positivt.

Skriv ner en krav- och kreditpolicy

En bra början till bättre rutiner är att skriva ner en krav- och kreditpolicy. Det är inget avancerat dokument som behövs, utan den ska beskriva företagets interna processer för krav och fakturering. En nedskriven policy underlättar och ger en trygghet internt då den bidrar till struktur och rutin, vilket är en bra början. Här kan du knipa några punkter som bör vara med i en krav- och kreditpolicy.

Ta reda på vem du gör affärer med och kolla upp kundens ekonomiska historik – och nuläge. Med ledning av informationen i en kreditupplysning kan du ta hänsyn till risken innan du ingår i avtal och minska risken för kreditförluster.

Håll även koll på dina befintliga kunder – där sker nämligen nästan åttio procent av företagens kreditförluster. En automatisk bevakning på dina viktigaste kunder håller dig uppdaterad och du kan snabbt agera om det sker stora förändringar hos din kund.

Formulera fakturan rätt

En faktura ska avspegla parternas överenskommelse och vara väldigt tydlig. En bra utformad faktura minskar risken för missförstånd och gör det enklare för kunden att betala i tid. Det här ska du specificera:

  • Vilken produkt/tjänst har köpts?
  • Vilka betalningsvillkor gäller?
  • Vilka avgifter tillkommer om kunden inte betalar i tid?

Lika viktigt som en tydlig faktura är att ha fastställda rutiner för när du ska fakturera och följa upp betalningar, exempelvis är det bra att fakturera direkt när leveransen har skett. Gör du det så slipper du ligga ute med pengar i onödan. Följs betalningar upp enligt rutin upptäcks sena betalningar tidigt och påminnelser kan skickas direkt.

Här kan du kolla upp ett faktureringsprogram som innehåller allt du behöver för att kunna fakturera korrekt.

Ingen betalning trots påminnelse?

Fånga upp kunden i tid med hjälp av inkasso. Många drar sig för att tänka inkasso, men att samarbeta med ett inkassoföretag sparar tid och ökar även chansen att få betalt. Det visar dessutom att du är en seriös leverantör som har ordning och reda på dina affärer.

(Här kan du läsa hela European Payment Report 2018. )

Taggar
Fler nyheter från Företagarna