För att funktionen du försöker använda ska fungera korrekt behöver du uppdatera ditt samtycke. Du kan alltid ändra dig genom att klicka på Cookieinställningar i sidfoten.

podcast news play företagaren I media förmån faq
Nyheter

”Det ska inte behöva vara ett extrasteg att hantera skatter”

Publicerad 5 dec 2019
Skatteverket arbetar för att servicen ska blir mycket mer integrerad i företagens egen miljö så att skatten hanteras redan när affärstransaktionerna uppstår.

Skatteverket ligger högt i både service, bemötande och förtroende i Företagarnas myndighetsranking. Detta trots att nio av tio företagare ägnar tid och resurser på att lämna uppgifter till Skatteverket och hälften av dessa anger att det krävs mycket tid och resurser. Eric Thorén, ansvarig för digitala informationskedjor på Skatteverket, kommenterar resultatet.

Vi kan se att företagare lägger mest tid på att rapportera till er och att momsregler och andra skatter är de som tynger företagare mest. Vad ser du bör göras framöver för att denna regelbörda ska kunna minska?

− Det visar tydligt på behovet att vi fortsätter att arbeta för ett enklare företagande. Vi har sedan ett år tillbaka bestämt om en ny inriktning för vår verksamhet just på grund av att administrationen och skattehanteringen fortsatt är alldeles för betungande för företagandet. Genom den inriktningen vill vi styra om vår service så att vi mer skapar förutsättningar för andra att kunna bygga smartare och mer stödjande funktioner och tjänster för företagen. Givetvis ska vi också skapa möjligheter för betydligt mer automatiserade deklarationsprocesser – så att företagen inte ska behöva lämna sin egen miljö för att hantera skatter och avgifter.

Skatteverket har legat bra till i Företagarnas myndighetsranking under en tidEric Th Skv.jpg nu. Varför tror du att det är så?

− Jag tror att det åtminstone delvis beror på att Skatteverket i många år försökt underlätta för företagen. Allt från att förtydliga och förenkla beskrivningar och förklaringar runt gällande lagstiftning, vår öppenhet i media kring vad som fungerar bra respektive inte fungerar så bra, våra ansträngningar att genom vår kontroll minska den osunda konkurrensen och enklare tjänster för företagen när det gäller att göra rätt för sig.

Vilka utvecklingsmöjligheter ser du i er service?

− Vi tror att vår service blir mycket mer integrerad i företagens egen miljö. I sitt eget affärssystem kommer program- och tjänsteleverantörerna att bygga in smartare bokföringsstöd med kopplingar till de legala kraven och den information Skatteverket exponerar, så att redan när affärstransaktionerna uppstår hanteras skatterna. Det ska inte behöva vara ett extrasteg att hantera skatter – det ska man få ”på köpet” när man administrerar sina ordinarie affärstransaktioner.

Vilket medskick vill du göra till andra myndigheter?

− Jag tror att vi myndigheter kanske inte är så effektiva i hur vi samarbetar bäst för företagens bästa i alla lägen. Varje myndighet har ju sitt uppdrag och sina krav på en effektiv verksamhet vilket ju inte alltid skapar de bästa förutsättningarna för gemensamma konkreta initiativ. Men om vi ska titta mer specifikt på det här området så tror jag att flera av oss behöver arbeta mer och snabbare tillsammans med aktörerna på marknaden. Det är ofta många olika krav från flera myndigheter som skapar

den administrativa bördan för företagen. Det blir visserligen något bättre om skattefrågorna blir automatiserade för företagen, men det är väl först när hela administrationen (eller så mycket som möjligt i alla fall) blir digital och automatiserad som det blir mycket bättre för företagen. Fler av oss myndigheter skulle kunna exponera regelverk och relevant information så att lösningarna som finns i företagens egna miljöer blir bättre.

Fler nyheter från Företagarna