För att funktionen du försöker använda ska fungera korrekt behöver du uppdatera ditt samtycke. Du kan alltid ändra dig genom att klicka på Cookieinställningar i sidfoten.

podcast news play företagaren I media förmån faq
Nyheter

Öppna ”en väg in” för jobbskaparna

Publicerad 24 apr 2019
Företagarna vill att alla kommuner ska erbjuda en kontaktfunktion dit företagare kan vända sig, oavsett typ av ärende, för att därefter bli slussad vidare till rätt kontaktperson.

Kommunernas myndighetsutövning är en viktig del av det lokala företagsklimatet. Nivån på avgifter, handläggningstider och inte minst attityden mot företag och servicenivån kan upplevas som natt och dag beroende på var man driver sin verksamhet. Vi på Företagarna hör både skräckhistorier och riktigt goda exempel på hur småföretagare bemöts. Men oavsett de egna erfarenheterna önskar företagare att det ska bli enklare att driva sin verksamhet.

Svårt att få överblick

Företagaren Tomas Tillman i Grangärde förklarar varför enkelhet är viktigt:

– Det svåraste i dag är inte att följa reglerna man vet om, utan att känna till alla regler som man måste anpassa verksamheten till. Det känns som att det tillkommer nya regler varje dag. I någons synvinkel är de nödvändiga, men helheten blir en börda. Ena dagen är det koldioxidekvivalenter, andra dagen är det reglerna som man måste läsa på för att få ha ett pallställ i fabriken.

För företagare är det ofta kommunala tjänstemän - och inte politiker – som är den främsta kontaktytan gentemot kommunen. Det är tjänstemän, i form av tillsynsinspektörer och bygglovshandläggare, som lyfter på luren när en företagare ringer och som åker ut på tillsynsbesök. Det är också oftast tjänstemännen som fattar beslut om avslag eller godkännande av tillstånd och lov. Företagarna anser därför att alla kommunens tjänstemän bör sätta upp konkreta mål mot resultat och kostnadseffektivitet för att strukturera upp det löpande arbetet med att vässa den kommunala servicen gentemot företag.

Lotsar och ”en väg in” till kommunen

En konkret åtgärd som alla kommuner kan göra för att förbättra det lokala företagsklimatet är att inrätta en lotsfunktion där samordning sker kring enskilda företagsärenden som kräver kontakt med flera olika förvaltningar och myndigheter. Många gör det redan i dag, men långt ifrån alla.

Samtliga kommuner bör också erbjuda en kontaktfunktion av typen ”en väg in” dit företagare kan vända sig, oavsett typ av ärende, för att därefter bli slussad vidare till rätt kontaktperson. I den mån det är möjligt bör kommuner även samordna olika typer av tillsynsbesök, så att till exempel tillsyn av miljöfarlig verksamhet och alkoholtillsyn sker vid samma tidpunkt.

Entreprenören Sandra Molitor Sjöberg i Sollefteå uppmanar kommunerna att se helheten:

− Eftersom fyra av fem jobb skapas i små företag så är det otroligt viktigt att näringslivsfrågor står högt på agendan hos kommunen och att arbetet med att förenkla och stötta företagsamhet är prioriterat. Varje arbetstillfälle ger skatteintäkter som i sin tur borgar för en hög livskvalitet i kommunen.

Ett positivt bemötande främjar entreprenörskap och bidrar till kommunens utveckling på flera plan. Ju bättre villkor desto fler företag som etablerar sig eller stannar kvar och bidrar till ett levande samhälle. Ju fler småföretag som anställer, desto fler jobb skapas i kommunen. Dessutom står småföretagen och deras anställda sammantaget för de klart största skatteintäkterna på kommunal nivå.

Taggar
Fler nyheter från Företagarna