headphones newspaper video-player

Alexandra Hernadi är ny politisk strateg på Företagarna

8 apr 2019
Under april börjar Alexandra Hernadi, tidigare kommunikationsansvarig på Kommerskollegium och kommunikationschef på Almega, som politisk strateg på Företagarna.

Alexandra Hernadi har utöver mångårig erfarenhet från näringslivssfären bakgrund som journalist på Svenska Dagbladet och har bland annat vunnit Guldspaden samt varit nominerad till Stora Journalistpriset.

Rekryteringen är en viktig pusselbit för arbetet med att stärka upp påverkansarbetet som kommer ha en tydlig inriktning på att bevaka olika delar i den så kallade januariöverenskommelsen.

Vilka ansvarsområden kommer du att ha i din nya roll på Företagarna?

–Jag kommer jobba övergripande med vår strategiska opinionsbildning men med ett särskilt fokus på arbetsmarknadsfrågor.

Vilken del av januariöverenskommelsen är viktigast för småföretagare?

– Borttagandet av den extra beskattningen vid generationsväxling och förenklade 3:12-regler och  utvidgningen av Rut-avdraget är väldigt positiva och konkreta inslag som gynnar småföretag omedelbums. Samma gäller att man äntligen begravt frågan om begränsningar av vinster i välfärden, det har varit ett stort orosmoment för företagen. Sen är det bra att småföretag inkluderas i politiska arbetsmarknadsåtgärder och att man har kommit överens om att modernisera arbetsrätten och förändra Arbetsförmedlingens uppdrag. Men vad det innebär konkret är ju fortfarande luddigt så det återstår att se.  

Vad ser du mest fram emot?

– Att jobba med nya skarpa kollegor, att lära känna våra medlemsföretag, och att vara med och förbättra företagens möjligheter för att verka för en positiv samhällsutveckling.

Räkna ut kostnaden för ditt medlemskap
VÄLJ MEDLEMSKAP, ANGE POSTNUMMER OCH ANTAL ANSTÄLLDA OCH SE ÅRSKOSTNAD