Young Entrepreneurs Nordic Meetup - 36 timmar maxade med entreprenörskap
Ta affärsänglar, en ambassadör och en verkställande direktör. Lägg till trettio entreprenörer. Då har du rätt mix av människor för att ge den personliga utvecklingen en rejäl boost. Lägg till inspirerande föreläsningar och spännande inblickar i den svenska startup-världen så har du receptet för Young Entrepreneurs Nordic Meetup – en bootcamp utöver det vanliga.
Sjätte gången för Young Entrepreneurs Nordic Meetup
Evenemanget ägde rum under veckan. Det var 36 fullspäckade timmar – bortsätt från sömn – från dess av båten från Helsingfors anlände Stockholm med femton utvalda entreprenörer till dess att den återvände. Femton av de trettio deltagarna kommer från Sverige. I fjol gick resan åt andra hållet över Östersjön och nästa år blir det åter igen Helsingfors som är målet. Så har det hållit på. I år var sjätte gången som Young Entrepreneurs Nordic Meetup anordnades.
– Vi startade på Finlands ambassad med att lära känna varandra och lyssna till Finlands ambassadör Liisa Maria Talonpoika och Företagarnas vd Günther Mårder, säger Mathias Mellgren, Företagarnas projektledare för Young Entrepreneurs Nordic Meetup, eller YENM, som man också säger.
Ambassadör Talonpoika bjöd även på middag i residenset. Däremellan han gruppen besöka startup-huben SUP46 för en orientering av hur Stockholms ekosystem för startups ser ut och fungerar.
– Sju deltagare fick också möjlighet att pitcha sina bolag inför en investerarpanel. Det är otroligt värdefullt att få en sådan chans, säger Mathias Mellgren.
En bootcamp för entreprenörer
För att kunna bli en av de utvalda att delta i bootcampen ska företaget som entreprenören driver ha fått snurr på verksamheten och nått en viss omsättning. Dessutom ska bolaget vara tillväxtinriktat och internationellt orienterat. De som deltar får inte heller vara 36 år fyllda.
– Vi hade ett uppskattat pass med dragningar om hur man bör jobba med olika nyckeltal för att bli bättre på att mäta utvecklingen i sitt företag. Vi tog också hjälp av Grant Thornton som gav en värdefull inblick i hur man ska göra för att jobba med hållbarhet i sin affärsmodell, säger Mathias Mellgren.
I dag kommer ingen undan globalisering och digitalisering. Deltagarna fick en exklusiv föreläsning av Google och Youtube som presenterade möjligheter med deras produkter och hur man ökar genomslaget vid annonsering.
Resan avslutades med ett mycket uppskattat studiebesök på Norrsken House där 350 entreprenörer jobbar och får hjälp att skala upp sina bolag.
Young Entrepreneurs Nordic Meetup organiseras av Företagarna, Suomen Yrittäjät – Företagarna i Finland och Finlands ambassad i Sverige.