För att funktionen du försöker använda ska fungera korrekt behöver du uppdatera ditt samtycke. Du kan alltid ändra dig genom att klicka på Cookieinställningar i sidfoten.

podcast news play företagaren I media förmån faq
Nyheter

Elfirmans påsksmäll på Facebook

Publicerad 28 mar 2018
Facebooktävlingen ger elfirman i Strömstad kontakter i hela Sverige, men det gäller att se upp för lotterilagens regler.

Elektrikerna Linus Lundgren och Emil Karlsson driver elfirman LK elektriska i Strömstad. Firman tar sig an stora och små projekt och gör arbeten i butiker, villor, fritidshus och på kontor. De arbetar även med ljud, ljus och mediainstallationer. Men det visar sig att de är riktigt vassa i sociala medier också.

För två dagar sedan lade LK Elektriska upp en tävling på sin Facebooksida. ”Gissa längden på kabelbiten ni ser på bilden samt gilla och dela detta inlägg för att delta tävlingen!” står det. Priset är en trådlös mediaspelare av finare märke som kostar omkring 2 000 kronor i handeln.

7 000 tävlande på 2 dagar

Efter två dagar har redan nästan 7 000 personer gissat längden på kabeln. Fler än 5 000 personer har delat inlägget och 4 500 personer har tryckt på gillaknappen. Det är ingen dålig utdelning. Fler kan det bli eftersom tävlingen pågår till 3 april.

Hallå där Emil Karlsson, var ni beredda på att er tävling skulle gå så bra?

– Ha, ha, nej det var ni nog inte. Det verkar vara många som gillar den här prylen. Vi har haft en tävling med en hotellnatt också, men det gick inte alls lika bra. Då sa vi att vi provar med en högtalare.

Ni har redan nästan 7 000 tävlande. Det blir många svar att gå igenom. Vem ska rätta?

– Det får vi lägga någon extra timme på. Vi har mätt kabeln väldigt exakt med decimaler och allt, så det blir nog inte så många rätta svar.

Har du några tips på hur man ska göra en bra tävling?

– Då får ni prata med min kollega. Det är Linus som är Facebook-ansvarig av oss två på firman.

Jag är faktiskt lite chockad över den enorma spridningen.

Hej Linus! Grattis till en bra tävling! Hur tänkte du när du lade upp posten?

– Tack, ja jäklar alltså! Jag tänkte nog egentligen inte så mycket. Tidigare har vi ju haft följare i Strömstad, men nu ökar antal följare på vår sida hela tiden och de kommer från hela landet. Jag är faktiskt lite chockad över den enorma spridningen.

Se upp för lotterilagen

Linus Lundgren och Emil Karlsson har aldrig jobbat med digital marknadsföring. De säger att de har tillräckligt att göra som elektriker. Men det finns fallgropar som alla behöver känna till. Företagarnas chefjurist Karin Berggren säger att en tävling måste ha någon prestation som till exempel ett förslag till slogan. Annars är det att betrakta som ett lotteri.

Det är inte att rekommendera att ha en gissning som tävling, eftersom lagen kräver en prestation och den prestationen får inte vara för enkel.

– Det är inte att rekommendera att ha en gissning som tävling, eftersom lagen kräver en prestation och den prestationen får inte vara för enkel. Att gissa och dela ett inlägg på Facebook skulle jag bedöma är otillräckligt. Förslag på en slogan är ett exempel på en tillräcklig prestation som man kan använda i sådana här sammanhang, säger Karin Berggren.

Lotteriinspektionen skriver på sin webbplats om tävlingar i sociala media. Om företag eller privatpersoner uppmanar besökare att ”gilla” något eller ”dela” något för att vara med i en tävling som avgörs av slumpen är det ett lotteri som kräver tillstånd och det kan inte ges till privatpersoner eller företag.

Lotteriinspektionen samlar in inkomna tips om otillåtna lotterier på Facebook i ett gemensamt samlingsärende men agerar inte. Ingen deltagare riskerar att förlora ekonomiskt på att delta eftersom det är lotteri utan insats. De åtgärder som Lotteriinspektionen har möjlighet att vidta är att informera den som anordnar en tävling som inte uppfyller villkoren eller göra en polisanmälan.

Gör en utslagstävling!

Linus Lundgren och Emil Karlsson kände inte till skrivningarna.

– Det låter ju inte bra. Då kanske vi måste lägga till en utslagstävling för att kora en vinnare. Med tanke på att vi fått in nästan 7 000 svar hittills är väl risken stor att vi måste göra det i alla fall om flera har gissat rätt. Det är klart att vi ska göra allt på rätt sätt. Tipsa gärna om det eftersom det är många företag som gör som vi gör.

Det hade kanske räckt med tre dagar med tanke på det enorma gensvaret, om jag ska vara efterklok

Men alla är inte lika bra på att få spridning, eller hur?

– Nej, det är nog sant. Vår tävling håller ju på till 3 april och vi har redan nästan 7 000 svar att rätta. Det hade kanske räckt med tre dagar med tanke på det enorma gensvaret, om jag ska vara efterklok, avslutar Linus Lundgren.

Läs mer om tävlingar och lotterier i sociala medier

På Lotteriinspektionens webbplats går det att läsa mer om vad som gäller för den som vill anordna tävlingar i sociala medier. Gå till Lotteriinspektionen här

Taggar
Fler nyheter från Företagarna