Viktig delseger när digitalt samordningsansvar för myndigheter införs
Idag lämnar Sveriges företagare in 90 miljoner blanketter till Sveriges myndigheter. Företagarna har länge arbetat för att denna siffra ska minska avsevärt. Regeringens beslut välkomnas därför av Företagarna.
– Det här är en viktig delseger för oss på Företagarna och framförallt för alla landets företagare som nu kan ägna mer tid åt att driva och utveckla sina företag istället för administration och regler, säger Erik Ageberg, näringspolitisk expert på Företagarna.
Digital samordning förenklar
Myndigheterna ska – så långt det är möjligt – använda uppgifter om företag som redan finns hos andra myndigheter så att företag inte behöver lämna samma uppgifter flera gånger. De ska också samordna sig så att företagens uppgiftslämnande minskas.
– Beslutet sätter press på myndigheter som inte självmant har sett behovet. Företagare är långt gångna i användningen av digitala verktyg för sitt eget företagande och det har funnits en förväntansbild att motsvarande ska finnas hos myndigheter, säger Företagarnas vd Günther Mårder.
På sikt är tanken att exempelvis Försäkringskassan och Skatteverket ska kunna samordna sig för att räkna ut en företagares SGI, utan att företagaren ska behöva skicka flera blanketter.
Riktiga arbetet börjar nu
Nu återstår att se hur myndigheterna kommer att agera och hur lång tid regeringen kommer att tillåta myndigheterna innan de avkrävs resultat.
– Det är en grannlaga uppgift för myndigheterna som fått uppdraget. Nu börjar det riktiga arbetet med att ligga på myndigheterna i sitt utvecklingsarbete, säger Erik Ageberg.
Förordningen träder i kraft den 1 oktober 2018 och har inget slutdatum för genomförandet men Mikael Damberg säger i en artikel från Dagens Industri att "det är en oljetanker som ska vända" och att han inte räknar med att se månadsvisa framsteg.
Till Dagens industri kommenterar Företagarnas vd Günther Mårder beslutet så här:
– Det här är ett nödvändigt krav från regeringen eftersom många myndigheter inte själva har tagit initiativet. Som jämförelse skulle en kund aldrig acceptera att olika personer från ett företag hörde av sig för att begära in samma typ av information flera gånger. Då framgår det absurda i situationen.