För att funktionen du försöker använda ska fungera korrekt behöver du uppdatera ditt samtycke. Du kan alltid ändra dig genom att klicka på Cookieinställningar i sidfoten.

podcast news play företagaren I media förmån faq
Nyheter

Regeringen rullar ut ny kilometerskatt

Publicerad 21 feb 2018
Regeringen laddar för att återkomma med kilometerskatten lagom till våren, men Företagarna ser hellre morötter än piskor för att få mer miljövänliga transporter.
Kilometerskatten gör vägtransporter dyrare.

Det har börjat röra sig igen kring den starkt kritiserade vägslitageskatten för tunga lastbilstransporter, eller kilometerskatten, sedan utredningen blivit avfärdad av regeringen och finansminister Magdalena Andersson för drygt ett år sedan.

Regeringen har varit tydlig med att den har för avsikt att presentera ett nytt förslag under mandatperioden. Företagarna hade önskat att skatten begravdes hos regeringskansliet, men det kommer alltså inte som en överraskning att den sannolikt dyker upp under våren.

Med en avståndsbaserad skatt blir kostnadsökningarna enorma för de som är beroende av transporter där varken tåg eller sjöfart är möjlig, oavsett om skatten är differentierad eller inte.

Dyrare lastbilstransporter

– Enligt den ursprungliga utredningen blir skatten för ett genomsnittligt fordon utan draganordning cirka 0,60 kronor per kilometer. För ett genomsnittligt fordon med draganordning uppgår den till cirka 1,10 kronor per kilometer. Eftersom efterfrågan av transporter inte kommer att minska tvingas godsleverantören att höja priset på frakten, vilket drabbar de som är beroende av lastbilstransporter. Företagare och konsumenter är alltså de som måste betala för åkeriernas ökade kostnader, säger Philip Thunborg, ansvarig för infrastruktur- och transportfrågor på Företagarna.

Enorma kostnadsökningar

Ännu finns inget förslag från regeringen, men en av de mest väsentliga delarna av skattens utformning som har analyserats vidare är hur en geografisk differentiering kan se ut för att undvika konkurrensnackdelar för de som verkar på gles- och landsbygd.

– Med en avståndsbaserad skatt blir kostnadsökningarna enorma för de som är beroende av transporter där varken tåg eller sjöfart är möjlig, oavsett om skatten är differentierad eller inte. Vi menar att det krävs större fokus på incitament för investeringar i miljövänligare fordon och teknikutveckling. Premiera de som gör investeringar och använder mer miljövänliga alternativ, i stället för att straffbeskatta dem, säger Philip Thunborg.

Taggar
Fler nyheter från Företagarna