För att funktionen du försöker använda ska fungera korrekt behöver du uppdatera ditt samtycke. Du kan alltid ändra dig genom att klicka på Cookieinställningar i sidfoten.

podcast news play företagaren I media förmån faq
Nyheter

Ny rapport om konkurrensen i Sverige

Publicerad 13 feb 2018
Nu har Konkurrensverket presenterat sin årliga rapport om konkurrensen i Sverige. Företagarnas konkurrensexpert Ulrica Dyrke kommenterar.
Bra med konkurrens! Alla ska kunna tävla på marknader präglade av både dynamik och valmöjligheter.

Konkurrensverket arbetar med konkurrens- och upphandlingsfrågor. Myndigheten har på regeringens uppdrag gått igenom den svenska ekonomin utifrån ett konkurrensperspektiv. Resultatet presenteras nu i rapporten Konkurrensen i Sverige 2018.

Här sammanfattar Företagarnas upphandlings- och konkurrensexpert Ulrica Dyrke de stora dragen i rapporten.

Bättre konkurrens krävs i bygg- och banksektorn

– Den sammantagna bedömningen i rapporten är att konkurrensen i Sverige fungerar bra, med undantag för byggsektorn och banksektorn. För att främja konkurrensen inom byggsektorn anser Konkurrensverket att kommunerna bör kräva att tilldelad mark bebyggs inom rimlig tid. I fråga om finansmarknaden framhåller Konkurrensverket att det är viktigt att göra det enklare för konsumenterna att köpa tjänster av flera olika banker och andra aktörer, säger Ulrica Dyrke.

Rapporten beskriver även hur digitaliseringen och strävan mot en mer cirkulär ekonomi ger stora fördelar för konkurrensen.

Från Företagarnas håll vill vi se öppna marknader med stabila spelregler som skapar förutsättningar för företag att verka och växa och där nya aktörer med nya idéer har möjlighet att etablera sig.

Möjligheter och risker med digitala plattformar

– Konkurrensverket konstaterar att digitaliseringen river geografiska gränser till nytta för konsumenterna. Men verket ser även orosmoln, bland annat i form av att plattformsmarknaderna förfogar över en stor mängd uppgifter om konsumenter. Receptet från verket i det avseendet är att regler för konsumentskydd och dataskydd behöver följa utvecklingen, säger Ulrica Dyrke.

I rapporten framhålls att konkurrens är att välja. På en effektiv marknad finns aktiva, kritiska och välinformerade konsumenter. Om konsumenterna inte har möjlighet att välja, inte klarar av att välja eller inte vill välja kan de positiva effekterna av konkurrens gå förlorade.

Öppna marknader med stabila spelregler

– Konkurrensverkets årliga konkurrensanalyser av hur olika branscher och marknader utvecklas är viktiga temperaturmätare. Från Företagarnas håll vill vi se öppna marknader med stabila spelregler som skapar förutsättningar för företag att verka och växa och där nya aktörer med nya idéer har möjlighet att etablera sig. På sådana marknader finns både dynamik och valmöjligheter. Årets rapport visar att digitaliserade lösningar i olika former är ett tydligt nytt inslag på marknaden. Digitaliseringens effekter – både möjligheter och utmaningar – kommer både företag och konsumenter att behöva förhålla sig till i allt ökad utsträckning, avslutar Ulrica Dyrke.

Taggar
Riks Nyhet
Fler nyheter från Företagarna