För att funktionen du försöker använda ska fungera korrekt behöver du uppdatera ditt samtycke. Du kan alltid ändra dig genom att klicka på Cookieinställningar i sidfoten.

podcast news play företagaren I media förmån faq
Nyheter

Flygskatten krymper Sverige

Publicerad 3 apr 2018
Den 1 april trädde flygskatten i kraft. Företagarna befarar att den kommer att hämma den regionala utvecklingen samtidigt som skattens klimatnytta är tvivelaktig. Miljömässigt är den alltså ett slag i luften.

För att minska flygets klimatpåverkan och för att styra svenskar mot att flyga mindre gäller nu en skatt på flygresor i tre olika nivåer. För resor inom Sverige och Europa är skatten 60 kronor per passagerare och resor till länder utanför EU beskattas med upp till 400 kronor beroende på avståndet. Flygskatten tas endast ut på flygresor som avgår från svenska flygplatser.

Hämmar lokala företagsklimatet

Flygskatten träder i kraft lite mer än ett år efter att regeringen presenterat sin flygstrategi i vilken den beskriver flygets roll i transportsystemet som viktig för Sveriges ekonomi och konkurrenskraft, samt nödvändig för att säkerställa interregional och internationell tillgänglighet.

– Med flygskatten finns en risk att Sverige blir ett ”mindre” land där tillgänglighet ochhandel begränsas både nationellt och internationellt. Flygskatten riskerar att hämma Sveriges internationella förbindelser och de många svenska verksamheter som livnär sig på turistnäringen, säger Företagarnas expert på transportpolitik och företagsklimat, Philip Thunborg.

Med flygskatten finns en risk att Sverige blir ett ”mindre” land. 

Flygnäringen bidrar med omkring 50 miljarder kronor till BNP, 80 000 jobb samt omkring ytterligare 100 000 jobb inom turistnäringen. Sverige är ett land med stora avstånd och på många håll saknas alternativa färdmedel för både privata och affärsrelaterade resor, vilket även innebär att flygskatten blir en ren kostnadshöjning för de som bor och verkar på landsbygd. 

Utsläppen flyttar utomlands

Klimatnyttan med en svensk flygskatt är tvivelaktig samtidigt som den negativa effekten på näringslivet och regional utveckling i de delar av landet som får försämrad tillgänglighet är tydlig. Flyget ingår i EU:s system för utsläppsrätter och utsläppen kommer att ske på annat håll. Dessutom kommer flygbolagen sannolikt, för att undvika ökade kostnader, flytta flyglinjer till närliggande städer som exempelvis Köpenhamn.

Högre kostnader i form av flygskatten tar bort incitamenten för flygbolagen att investera i miljövänligare flygplan.

– Regeringen borde fokusera på övergången till fossilfritt bränsle genom incitament för teknikutveckling och investeringar för att uppnå ett mer hållbart flyg. Dagens teknik har möjliggjort för flygplansmotorer att drivas med upp till femtio procent biobränsle, men på grund av dess höga kostnadsläge byts bara en liten del av bränslet ut. Högre kostnader i form av flygskatten tar således bort incitamenten för flygbolagen att investera i miljövänligare flygplan, säger Philip Thunborg.

Eftersom att klimatet är ett globalt åtagande vore det mer fördelaktigt att arbeta intensivt med internationella överenskommelser. Ett gemensamt europeiskt luftrum för effektivare flygrutter och det globala styrmedel som beslutats av FN:s organisation för civilflyg, vilket innebär att flygbolagen blir skyldiga att övervaka och kompensera för utsläppen, tjänar ett gott syfte.

Företagarna ser positivt på att regeringen nu utreder hur flygets användning av biobränslen kan främjas för att minska utsläppen och skapa en renare flygnäring – en nationell insats som sannolikt skulle uppmuntra till ökad användning av biobränsle till skillnad från en straffbeskattning som inte tar hänsyn till användandet av hållbart drivmedel.

Fakta om flygskatten

  • För resor inom Sverige och Europa är skatten 60 kronor per passagerare.

  • Resor till länder utanför EU som är kortare än 600 mil beskattas med 250 kronor.

  • Resor till länder utanför EU som är längre än 600 mil beskattas med 400 kronor.
Taggar
Fler nyheter från Företagarna