För att funktionen du försöker använda ska fungera korrekt behöver du uppdatera ditt samtycke. Du kan alltid ändra dig genom att klicka på Cookieinställningar i sidfoten.

podcast news play företagaren I media förmån faq
Nyheter

Lyckas med e-handel: Enkelheten viktigast för kunderna på nätet

Publicerad 12 sep 2016
9 av 10 av svenskarna handlar på nätet och mer än varannan handlar via mobilen, visar undersökningen Svensk e-handel. Något att tänka på när du som företagare ser över din digitala närvaro.
Syns ditt företag på nätet?

Läs även: Så blir du medlem i Företagarna

En viktig anledning till att en överväldigande majoritet av svenskarna handlar online är möjligheten att hitta lägre priser. Men ännu viktigare är enkelheten och möjligheten att spara tid. Enligt undersökningen, som gjorts av betalföretaget Dibs, är det den allra största anledningen till att vi gärna köper tjänster och produkter online.

Kraven på enkelhet blir särskilt höga i mobilen – där har vi mindre tålamod och kräver en spikrak väg till köpet utan några hinder. Funktioner som enkel inloggning, hastighet och bekvämlighet är viktiga faktorer när det gäller vad man uppfattar som en bra mobil upplevelse.

Vill du lyckas med e-handel av ditt företags varor eller tjänster är det därför en god idé att se över hur dina digitala kanaler fungerar! Framförallt bör du säkerställa att din hemsida är mobilanpassad.

Rapporten Svensk e-handel är baserad på en undersökning av YouGov som genomfördes under det andra kvartalet 2016 och som bygger på intervjuer med drygt 2 000 internetanvändare i Sverige liksom ytterligare några tusen i Danmark och Norge samt DIBS egna databas.

Några goda råd för lyckad e-handel

Se över hemsidan

Din hemsida är din butik när det gäller e-handel och hjärtat i verksamheten. Den behöver vara tydlig, enkel att förstå, ladda snabbt, svara på frågor och tydligt leda kunden till genomfört köp. Varje hinder på vägen riskerar innebära att kunden tröttnar, ger upp och avbryter köpet. För att se hur dina besökare reagerar, mät och analysera hur de beter sig och anpassa hela tiden.

Mobilanpassa!

Inte minst behöver din webbplats fungera gott i mobilen. 4 av 10 avbryter köp om sajten inte passar för mobil. Över 51 procent av svenskarna handlar via mobilen idag.

Vill du nå ut på flera marknader – anpassa dig till landet

Digitaliseringen ger möjligheter att expandera över landsgränser. Kom ihåg att anpassa din kommunikation och dina kanaler till rätt språk, att erbjuda support och köpvillkor på kundens eget språk ger trygghet.

Erbjud olika betalsätt

En tredjedel av de som avbrutit ett köp har gjort det för att de inte kunde betala på sättet som de önskade. Kort både används och föredras klart mest, följt av faktura och bankbetalning som också är populära.

Se därför till att du har såväl kortbetalning, som faktura och betalning via internetbank. Gör också betalningsprocessen snabb och effektiv, exempelvis genom att spara kundens kortuppgifter till nästa gång kunden ska handla.

Fall inte på leveransen

Det ska vara enkelt att få varan hemfraktad, om du säljer en fysisk vara.

Låt kunden välja mellan flera sätt att få paketet levererat och skriv tydligt vad de olika fraktsätten innebär, lägg med fraktsedlar i paketet och erbjud snabb återbetalning.

Källa: Rapporten Svensk Ehandel, DIBS 

Taggar
Riks Nyhet
Fler nyheter från Företagarna