Företagsmässa satsar på integration
Målet med dagen, som hålls under Eget Företagmässan 10-12 november i Älvsjö utanför Stockholm, är enligt ett pressmeddelande från arrangerande NyföretagarCentrum att "informera och guida" de som är nyanlända i Sverige. Man vill också öka förståelsen kring hur det är att vara företagare i Sverige.
– Det är viktigt att vi lyfter upp företagandet inom denna målgrupp eftersom många redan har erfarenhet från sina hemländer att driva och utveckla företag, säger Mats Evergren, eventchef på NyföretagarCentrum Sverige.
Företagarna på plats
En tidig introduktion i svenskt företagande och i svensk affärskultur är centralt för att nya i Sverige ska ha förutsättningar att bli framgångsrika företagare, menar Företagarna som också kommer också vara på plats under mässan, och som arbetar mycket med området integration. I projektet Nyanlänt Företagande får nyanlända gå igenom en utbildning, öva praktiskt på företagande, tilldelas en mentor och ges stöd och råd i sitt företagande.
– Eftersom att korta steget till eget företagande för nya i Sverige är ett viktigt tema som Företagarna jobbar aktivt med är det roligt att det får en egen dag också på den här mässan, säger Ulrika Emegård, projektledare på Företagarna som arbetar med organisationens närvaro på Eget företag-mässan.
Inspiration och rådgivning
Företagarna finns på plats alla tre mässdagar. Bland annat finns jurister på plats för att svara på frågor, ett avsnitt av #företagarpodden spelas in live inför mässbesökarna och det bjuds på kunskap och inspiration.
På Eget företag-mässan är förutom Företagarna många stora myndigheter, bland annat Bolagsverket och Skatteverket, närvarande tillsammans med mängder av andra utställare.