För att funktionen du försöker använda ska fungera korrekt behöver du uppdatera ditt samtycke. Du kan alltid ändra dig genom att klicka på Cookieinställningar i sidfoten.

podcast news play företagaren I media förmån faq
Nyheter

"Digitala lösningar som fokuserar på helheten"

Publicerad 1 jul 2016
Annelie Näs, grundare av aQlue, fokuserar på helheten istället för detaljer. Hon är en av medlemsföretagarna ni träffar hos Företagarna på Hästgatan 2 i Almedalen 2016.
Annelie Näs aQlue

Hej Annelie! Vad är tanken med ditt företag aQlue som du är medgrundare tll!

Vi arbetar för att förändra hur man mäter och optimerar sin marknadsföring. Marknaden idag fokuserar mycket på klick och konverteringar. Vi vill istället prata om det värde som alla digitala interaktioner genererar, för att sedan optimera dessa för att öka värdet av dem. Vi är idag ett team på sju personer i Sverige och Ukraina som brinner för att driva denna förändring framåt. 

 

Vad är det som är spännande med er bransch?

Det är en bransch där det både har hänt, men framför allt händer mycket på kort tid. De traditionella sätten att arbeta på utmanas och digitaliseringen flyttar marknadsföringen mer och mer online. Det resulterar i att möjligheterna för att mäta sin marknadsföring ökar. 

Vi ser också utmaningar i att man idag jobbar väldigt silobaserat inom marknadsföring, medan det vi vill driva framåt är ett mer holistiskt arbetssätt, det vill säga att man ser mer till helheten istället för att fokusera på detaljerna.  

 

Hur kommer det sig att du är företagare?

Att driva bolag ger en fantastisk möjlighet att påverka och implementera förändringar. Jag gillar även att det är mångsidigt. Driver du bolag är du involverad i allt, högt och lågt. Ena dagen beställer man visitkort eller städning, nästa dag sitter man på ett flygplan på väg till andra sidan jorden för att träffa ledningen på ett internationellt företag.  

 

Som medlem, vilken är den viktigaste frågan för dig just nu som du tycker Företagarna bör driva?

Jag anser att det helt klart måste bli enklare och mer flexibelt att rekrytera och använda sig av optioner. Detta för att kunna locka till sig talanger. Dessutom skulle jag gärna se en utveckling av möjligheten att rekrytera från andra länder utanför EU. 

"Det är inte farligt att misslyckas, det finns många exempel på det. Att misslyckas är bara ett steg närmre till att lyckas."

Till sist, vad vill du ge för 3 tips till den som funderar på att starta eget?

Prata med allt och alla om din idé, det är ett superbra sätt att utveckla din affärsidé och lära dig hur du svarar på frågor i framtida säljsituationer. Bortse från rädslan att någon ska kopiera din idé, oddsen är väldigt liten att det ska hända.

Fail fast! Det är inte farligt att misslyckas, det finns många exempel på det. Att misslyckas är bara ett steg närmre till att lyckas.

Det är lätt att fastna i frågor som prissättning eller färg på logotyp, den niten har jag gått på allt för många gånger. Börja istället sälja tidigt, men säg att leveransen ligger framåt.

Taggar
Riks Nyhet
Fler nyheter från Företagarna