För att funktionen du försöker använda ska fungera korrekt behöver du uppdatera ditt samtycke. Du kan alltid ändra dig genom att klicka på Cookieinställningar i sidfoten.

podcast news play företagaren I media förmån faq
Nyheter

Osäkerheten slår mot rut-företag – hindrar tillväxt och viktiga jobb

Publicerad 21 jan 2016
Osäkerheten om framtiden måste bort för att rut-branschen ska fortsätta skapa tillväxt och jobb, varnar branschaktörer. "Kunder frågade redan i höstas min personal om de kunde jobba svart istället" säger rut-företagaren Åsa Storm.
Monica Lindstedt med flera talade om RUT

I veckan hölls seminariet ”Framtidens hushållsnära tjänster”, anordnat av Moderaterna i skatteutskottet. Syftet var att skapa en dialog kring hur rut-tjänsterna kan utvecklas i framtiden. Förutom aktörer i branschen närvarade politiker från de flesta riksdagspartier. Ämnet var så populärt att man fick byta till en större lokal.

Problemet med osäkerheten kring framtiden för rut-tjänster kom att prägla diskussionen. Monica Lindstedt, pionjär i branschen som grundare av Hemfrid och ordförande i Företagarna, var en av de inbjudna i panelen:

– I Sverige har vi bra rut-företag som levererar goda tjänster. Där de som utför arbetet är anställda med schyssta villkor.  I många andra länder har företag som bara äger kunden och transaktionen själva, och låter enskilda med motsvarande F-skattsedel utföra jobbet, slagit sig in i den här branschen, varnade Monica Lindstedt.

– Det är viktigt att vi värnar om våra företag och skapar stabilitet och förutsättningar för att de ska utvecklas!

Att långsiktighet är viktigast för rut-företagen lyfte även Göran Gustafsson, vd på About Time, som utvecklar affärssystem för rut-branschen. Han lyfte en enkät som de gjort bland ett 70-tal företag. Just osäkerheten kring rut-avdraget var det absolut största hindret för att rut-företagen ska expandera, enligt de svarande.

– Vi efterfrågar att politikerna kommer överens om ett syfte och ett stabilt ramverk och att det sker i en samsyn över blockgränserna, sade Göran Gustafsson.

"Kunder frågade min personal om de kunde tänka sig att jobba svart istället"

Otydlighet skrämmer kunder

Rut-företagaren Åsa Storm, grundare av Stormtrivs med säte i Jönköping, berättade att hon i sin verksamhet kunde se många konkreta exempel på hur osäkerheten slår. De många diskussionerna politiskt och i media har lett till att kunder inte vet vad som gäller.

– Många kunder är osäkra på hur det fungerar med rut. Några drog ner på sina tjänster redan i höstas för att de trodde att de inte skulle ha råd och att avdraget skulle avskaffas helt. Vi har också kunder som i höstas frågade min personal om de kunde tänka sig att jobba svart istället, sade Åsa Storm.

Johan Huldt, branschansvarig på Almega, hade svar från undersökningar på samma ämne. Han tog rut-taket som exempel och menade att långt fler än de ganska få som faktiskt påverkas av ändringen kommer att välja att köpa färre rut-tjänster.

Johan Huldt lyfte också ett varningens finger mot förändringsiver. När man gör förändringar för en bransch slår det hårt mot företagen, och till följd också mot jobb och skatteintäkter, menade han.

Varje ändring av systemet är direkt skadligt för branschen. När alla vet vad som gäller får vi en stabil utveckling för företagen.

"Ologiskt att driva sänkning av rut-taket"

Majoritet mot en sänkning

Sänkningen av rut-taket som genomfördes vid årsskiftet kom också upp till diskussion. Varför sätta snubbeltråd på en bransch i tillväxt? undrade Monica Lindstedt och hänvisade till en undersökning som Hemfrid gjorde tillsammans med Sifo i höstas. Enligt den vill närmare 7 av 10 behålla eller höja taket för rut-avdraget, från den nivå som var då.

 Ser man utifrån det är det helt ologiskt för politiker att driva en annan linje. Vilket man ändå gjorde och sänkte taket.

– Särskilt som man tänker inkludera fler tjänster – då är det fler utövare av fler typer av tjänster som konkurrerar om samma, nu lägre, maxbelopp. Begränsa avdragsbeloppet på en rimlig nivå och låt företagen blomma, sade Monica Lindstedt.

Visa verkligare bild av rut

Hon konstaterade att bilden av de som köper rut-tjänster och de som arbetar i branschen behöver förändras. Städning av lyxiga swimmingpooler, som diskussionen ofta fastnat vid, är en så försvinnande liten del, menar hon. 

Det är vanliga människor det handlar om. Vi erbjuder riktiga jobb som är schysst betalda och som behövs! Och det vi säljer är tid för att kvinnor och män ska få ihop sina liv.

Att sätta jobbskapandet och den faktiska nyttan i fokus, och inte stirra sig blind på ideologi, är viktigt för att nå framåt, påpekade flera av deltagarna.

–  Har du råd, köp en tjänst, sätt folk i arbete – och hjälp till och lös Sveriges problem, uppmanade Monica Lindstedt.

Taggar
Fler nyheter från Företagarna