För att funktionen du försöker använda ska fungera korrekt behöver du uppdatera ditt samtycke. Du kan alltid ändra dig genom att klicka på Cookieinställningar i sidfoten.

podcast news play företagaren I media förmån faq
Nyheter

253 000 kronor till entreprenörskap i skolan

Publicerad 6 jul 2021
18Företagarna Mjölby har tillsammans med Mjölbys gymnasieskolor erhållit ett statsbidrag på 253 000 kr för att driva frågor om entreprenörskap i skolan.
Karl-Åke Skogsberg, UF-lärare, Bengt Liljedahl ordförande Företagarna i Mjölby och Tor Ekström rektor på Mjölby Gymnasium Kungshögaskolan, ser fram emot en spännande höst tack vare statsbidraget.

I en serie av nio aktiviteter kommer under hösten etablerade företagare att träffa gymnasieelever, främst UF-företagare. De ska mingla, lyssna till föreläsningar av intressanta personer inom företagsutveckling och tillsammans köra workshops för att behandla relevanta aspekter på uppbyggnad och utveckling av företag.

Som grund för programmet kommer en modell för affärsutveckling som kallas Canvasmodellen att användas. Modellen behandlar steg för steg hur man bygger upp ett företag från affärsidé till framgångsrik verksamhet med stimulerande kundrelationer.

Fler företagare behövs
För att möjliggöra ett framgångsrikt resultat behöver projektet nu kontakt med etablerade företagare för att delta som rådgivare till UF-företagarna och följa dem i deras resa genom förverkligandet av deras idéer.
Belöningen för företagarna som deltar är att de kommer att få träffa ungdomar som inom några år är på väg ut i näringslivet som anställda eller idédrivna leverantörer. En unik möjlighet att hitta talanger till sin verksamhet.

Viktiga erfarenheter
–Att få vara en del av skolans värld ärett inspirerande samhällsansvar ochdet ger så mycket tillbaka, säger RuneSyvén, PRIO Consulting AB.

Syvén som bland annat varitkvalitetssystemchef vid VäderstadAB och kärnvärdesansvarig inom AB Volvo Construction Equipment, vill med sina erfarenheter bidra till att skapa förutsättningar för ungdomarna att nå framgång i sitt UF-företag och ge en språngbräda till deras framtida yrkesliv.–Eleverna har upptäckt värdet avnätverk och av att arbeta igenom sin affärsidé. De har övat att lösa konflikter och att vara följsam och anpassa sig allteftersom nya hinder dykt upp. De är mycket nöjda med sitt år och det märks att de har erövrat en annan slags självständighet än med vanliga kurser i skolan! säger ekonomiläraren Mari Boström.

En av UF-eleverna klargör vikten av en tydlig affärsplan i sin utvärdering av sitt UF-företag.

–En av de avgörande sakerna jaghar lärt mig under detta år är att det är väldigt viktigt att ha en tydlig affärsplan. Jag upplever att affärsplanen underlättat arbete och planering enormt mycket, samt gjort de enkelt både för mig personligen men också hela gruppen att sätta mål och arbeta för att nå de målen, säger eleven.

Taggar
Fler nyheter från Företagarna