För att funktionen du försöker använda ska fungera korrekt behöver du uppdatera ditt samtycke. Du kan alltid ändra dig genom att klicka på Cookieinställningar i sidfoten.

podcast news play företagaren I media förmån faq
Nyheter

Han utmanar svenska reflexbranschen: från ägarskifte till nyetablering i Kumla

Publicerad 3 apr 2024
För två år sedan förvärvade Fredric Währme Hasselberga Sport & Reklam AB, vars fokus vilar på profilkläder och reklamartiklar. Resan dit var inte spikrak, men Fredrics drivkraft och entreprenörsanda ledde honom till rätt plats vid rätt tidpunkt.
Fredric Wärhme har i två års tid drivit Hasselberga Sport & Reklam AB.

Fredric Wärhme har sedan tidigare bakgrund inom skylttillverkning och inte aktivt letat efter en ny utmaning. Men när han fick höra att Hasselberga Sport & Reklam var till salu tvekade inte Fredric att ringa upp dåvarande ägarna, detta var en möjlighet han inte kunde låta passera. Trots att Fredric vid den tiden var upptagen med annat arbete, höll han igång förhandlingarna med Hasselberga.

- Det var en magkänsla! Jag såg potentialen i det här företaget och visste att jag kunde utveckla det och ta det vidare, säger Fredric Wärhme.  

En oväntad möjlighet under pandemin

Förhandlingen lades lite på is under ett tag men det var under pandemin som allting klaffade. 

- Möjligheten att köpa Hasselberga dök upp på bordet igen och det såg jag som en nystart för mig själv och företaget, berättar han. 

Lusten att driva eget har alltid funnits i bakhuvudet på Fredric, dels då han är uppvuxen i en företagarfamilj, men så har han själv även drivit en verksamhet med skylttillverkning. 

- Det var någonting jag gjorde vid sidan av mitt dåvarande arbete, berättar företagaren. 

Fredric Währme börjar komma i ordning i de nya lokalerna på Norra Mos. Här ser vi hans showroom. 

Fick en nystart i Kumla

Kort efter hans investering i Hasselberga Sport & Reklam, som då var en väletablerad firma, förlagd i Fjugesta, började han se sig om efter lokaler i sin hemort Kumla. I dag är han på plats med showroom och tryckeri i en nybyggd lokal på norra mos området i Kumla.  

- Jag vände mig till en fastighetsägare i Kumla och han hade den perfekta lokalen för mig, säger Fredric och ler stort .

Framgångssaga med reflexvästar

En av de stora framgångsfaktorerna i verksamheten har varit satsningen på reflexvästar. Fredric stötte tidigt på oordning med leverantörer för reflexprodukter i branschen, han såg ett tydligt behov i Sverige och tog kontakt med Korntex i Tyskland som säljer högkvalitativa reflexprodukter. Tillsammans startade de ett gemensamt bolag i Sverige, vilket gav Hasselberga Sport & Reklam en stark position på marknaden.

- Tillsammans med mina tyska kompanjoner äger vi ett bolag, Korntex Sverige AB, som bedrivs här i dessa lokaler. Det känns otroligt spännande och går verkligen hand i hand med Hasselberga Sport & Reklam, säger Fredric. 

Fredric Währme bedriver även sitt andra bolag Korntex i samma lokaler, där han förmedlar reflexvästar. 

Synlighet och tillväxt

Idag syns Korntex Sverige AB på över 350 webbshoppar och har ett starkt nätverk av återförsäljare. I dagarna lanserades även den officiella svenska webbsidan för Korntex och Fredric jobbar just nu kontinuerligt med att synliggöra sig både lokalt och i hela norden. 

- En av de mest inspirerande aspekterna av Währmes entreprenörskap är hans strävan efter att inte bara lyckas affärsmässigt utan också att göra skillnad. Genom att skicka reflexvästar till Tanzania när Thoren Business School skulle dit visar han att hans engagemang sträcker sig långt utanför affärsvärlden, säger Johanna Pettersson, kommunikatör Företagarna och ordförande på Kumla Promotion.  

Framtidsplaner och en hjälpande hand

Fredric har stora ambitioner för framtiden. Han ser fram emot att långsiktigt kunna anställa fler medarbetare och expandera sin verksamhet. En stor tillgång i arbetet är hans far, som stöttar och hjälper till på olika sätt.

- Jag är glad att jag tog steget och satsade på Hasselberga Sport & Reklam. Här i Kumla trivs jag bra och ser fram emot att fortsätta driva och utveckla företaget, säger han.

- Hasselberga Sport & Reklam är ett lysande exempel på hur entreprenörsanda och hårt arbete kan leda till framgång. Fredrics resa inspirerar och visar att allt är möjligt om man vågar ta steget, säger Kumlas näringslivschef Hanna Jonasson avslutningsvis. 

Fler nyheter från Företagarna